Beretning og vedtagelser

Ordinær generalforsamling den 16. marts 2016 – kl. 19.30 i Fælleshuset, AB Slukefter.

 

Beretning og vedtagelser.

 

Der fremmødte 14 grundejere heraf 4 bestyrelsesmedlemmer.(Bestyrelsesmedlem Thomas Søndergård Larsen meldt forfald p.g.a. arbejde.

Formanden bød på bestyrelsens vegne velkommen til foreningens generalforsamling.

 

Til dirigent blev valgt Carsten Andersen, Rådv. 30.

 

Formanden fremlagde bestyrelsens beretning:

 

1. Indledning.

Ved konstituering af bestyrelsen fik denne følgende sammensætning:

Næstformand Carl Kristian Jensen

Sekretær Thomas Søndergård Larsen

Redaktør Carsten Andersen

Kasserer og formand - henholdsvis Jens Møller Sørensen og Lars Willemar - vælges direkte på en generalforsamling.

 

Bestyrelsen beretning omhandler forskellige forhold, der har fundet sted i løbet af 2015.

 

2. Grønne områder og stier.

Året i gennem har der – alt andet lige – været en fornuftig vedligeholdelsesstandard på græs og beplantning. Vi har dog haft påtalt forskellige forhold til Green Team, idet de ikke levede op til vore forventninger.

 

I vore grønne områder – kan det oplyses som generel information - at det hovedsagelig er egetræerne, som bliver stående tilbage. Grundejerforeningen er blevet anbefalet at skulle beholde disse træer, da kronerne på disse træer er mere åbne for lys end f.eks. bøg.

Dette betyder dog ikke, at alle andre træer end eg skal fældes.

Vi har også måttet konstatere, at mange af vore egetræer ikke har udviklet sig som forventet og at der tilsyneladende er lidt sygdom i disse træer.

 

Bestyrelsen kan ikke umiddelbart imødekomme alle ønsker om træfældning ud for den enkelte grundejer.

Fra bestyrelsens side, er vi nødt til at prioritere ud fra de vurderinger, som foreligger.

Det er således, at grundejerforeningen benytter sig af professionelle folk til vurdering af vor beplantning og dette lægger bestyrelsen sig normalt i baghjulet af.

 

Der er blevet udvist træer til fældning  af fagfolk, som grundejerforeningen benytter sig af og den første fældning og opstamning er sket her i første kvartal 2016 (KRO, legeplads og RÅ ved asfaltering).

 

Vi forventer at udføre næste fældning her i marts alternativt til efteråret.

 

Grundejerforeningens beplantning i grønne områder/beplantningsbælter mod grundejernes hække sørger foreningen for beskæring og fræsning/friholdelse på 1-1,5 m bredde således, at grundejerne har god mulighed for at kunne klippe hæk.

 

Stierne i vore områder er dels er flisebelagt og dels stenbelagt.

 

Grundejerforeningen gennemfører renoveringer på vore stiistrækninger.

I 2015 har der ikke været  foretaget renoveringer, men i det kommende år 2016 vil der blive renoveret på de stenbelagte stistrækninger.

 

Stiarealer er blevet sprøjtet for ukrudt i det forgangne år. Vi forsøger at sprøjte færrest mulig gange - af hensyn til miljøet. Vi må dog stadigvæk konstatere at en del grundejere ”glemmer” at overholde deres renholdelsespligt - jf. vore ordensregler for området.

 

Vore affaldskurve benyttes flittigt – godt for det. Vi har opsat yderligere grønne beholdere i området.

I lighed med tidligere år vælger vi dog at nedtage affaldsspandene i en periode – fra primo december til normalt medio januar.

Vi har i årets løb opsat en ny type standere med hundeposer(billigere i drift) og flere nye grønne affaldsspande i plastik.

Affaldsbeholdere til hundehømhømmer benyttes i stort omfang.

Bestyrelsen gennemfører en normal opfyldning af poser. De nye poser er billigere i indkøb end de tidligere indkøbte, men bestyrelsen følger udviklingen.

 

Bestyrelsen har i lighed med 2014 også her i 2015 gennemgået  vore stiområder med særlig øje for vore træbomme.

Bommene på vore stier trængte flere steder til renovering/udskiftning – mange af dem havde set deres bedste dage.

På de nye opsatte bomme er der monteret galvaniserede hjørnekanter til beskyttelse af stolperne. En foranstaltning som jo selvfølgelig koster men skulle betale sig i længden.

 

Asfaltstien gennem vort område har her i 2015 fået oprenset afløbsriste og afgangen til faskiner – det pågældende firma var meget omhyggelig i udførelsen.

Efterfølgende kunne det også efter regnvejr (også kraftigt regnvejr) konstateres, at der ikke var problemer som tidligere.

 

3. Legepladser.

Alle vore legepladser bliver brugt flittigt og på alle tider af året – det er rigtig dejligt at se og konstatere, at så mange bruger legepladserne.

Legepladserne er i god standard, der har dog været en del vedligeholdelsesudgifter dog heldigvis ikke på grund af hærværk.

Der er også kommet mange nye børnefamilier til området, som nyder gavn af legepladserne.

 

4. Vintertjeneste.

Vi har i det forgangne år haft en mild vinter, hvilket også giver sig udslag i mindreforbrug. På regnskabet.

Bestyrelsen har haft snak med Green-Team om deres brug af Salt og Urea.

Fremadrettet bliver vintertjenesten med grus(dog tilsat lidt salt).

 

Entreprenøren rykker selv ud foretager og foretager vintertjenesten, hvilket kan ske dels om aftenen og dels om morgenen.

Det er selvfølgelig målet, at vore områder er ordnet således, at der er fremkommelighed for gående og cyklende.

Green-Team har været hurtigt i området, så fra bestyrelsen er vi tilfreds med forløbet .

 

5. Regnskab.

Vort regnskab er jo opdelt i dels i Grundejerforeningens primære aktiviteter og dels i Vej- og Kloakfond.

 

Regnskabet vil blive gennemgået under dagsordenens pkt. 3 af Jens(kasseren), men der skal dog i beretningen medtages følgende:

Alle grundejere og annoncører har betalt deres kontingent for 2015. Det er flot og ros til alle medlemmer. Bliv ved med det.

I forhold til andre foreninger, som slås med restancer m.v. er vi meget bedre stillet og det afspejler også en god holdning blandt alle vore grundejere.

 

Grundejerforeningen:

Regnskabet udviser et overskud på ca. 16.000 kr.

 

På ”Vedligeholdelse af grønne områder”(som er langt den største post på regnskabet) er  der et overskud på ca. 6.000 kr. som bl.a. skyldes, at renovering af stier blev udskudt til 2016.

På legepladser en overskridelse på ca. 5.000 kr. som skyldes renovering af legeplads i RE og RÅ.

Mindre besparelse på tryksager. Forbedring af licitationsmateriale udskudt til 2016.

 

Bestyrelsen finder, at de foretagende investeringerne gør, at vort område højnes i standard og kvalitet. Bestyrelsen agter at videreføre niveauet de kommende år i takt med, at afsatte budgetmidler rækker hertil.

 

Egenkapitalen udgør ca. 171.000 kr.

Bestyrelsen finder, at foreningens egenkapital ikke bør være mindre end 100.000 kr.

 

Vej- og kloakfonden:

Regnskabet udviser et underskud på ca. 259.000 kr. hvilket jo især skyldes den store renovering af RE og RÅDV. Det var første gang, at vejarealerne blev renoveret efter etableringen i sin tid.

 

 

 

Bestyrelsen vil opfordre grundejerne til at renholde på gadearealer noget oftere.

 

Vore vejarealers tilstand bliver fulgt løbende bl.a. i forbindelse med bestyrelsens besigtigelser af området.

Egenkapitalen udgør ca. 580.000 kr.

Bestyrelsen finder, at egenkapitalen ikke bør være mindre end 300.000 kr.

 

Med forventede udgifter fremadrettet vil vej- og kloakfonden komme under pres og vil – alt andet lige - kunne forventes at medføre kontingentstigning(Dagsordenspunkt vedr. budget

2016).

 

Generelt om foreningens økonomi:

Bestyrelsen er samlet set tilfreds med regnskabet og egenkapital på 751.000 kr. vel vidende, at store udgifter ligger foran os(vejarealer og grønne renoveringer)

Vi finder, at grundejerforeningen har en sund økonomi.

 

6. Vej- og vængearealer samt asfalteret skolesti.

Vore vejarealer er tidligere blevet gennemgået af NCC og de har givet status og forslag til tidsplan for renovering af vort område.

Den sidst foretagne renovering af vore vejarealer i KRO og RÅ skete tilbage i 1991.

NCC finder ikke, at vore vejarealers tilstand er foruroligende men en revneforsegling blev anbefalet. Denne revneforsegling blev gennemført i 2013.

 

Her i første halvlår af 2015 har NCC renoveret vejarealerne i RE og RÅDV. I september blev overskydende sten opfejet af NCC.

Processen forløb fint uden de store problemer for grundejerne.

En lunke i sidste vænge i RE vil NCC besigtige i foråret.

 

Indenfor 2-10 år og etapevis vurderes det, at der skal ny belægning overalt.

Dette er en bekostelig affære, som kan beløbe sig til op mod 2 millioner.

Vejfondens nuværende formue og indskud rækker ikke.

Vurderingen er, at 4 vænger i KRO nu ser ud til at trænge til renovering.

 

Renoveringer af vejarealer i hele vort område vil blive en anseelig udgift for vor vejfond – der vil alt andet lige – være behov for forøget indskud i fonden..

 

Vore vejarealers tilstand bliver fulgt løbende

I forbindelse med bestyrelsens forårsbesigtigelse af området, vil også indgå vejarealerne.

 

De kommunale veje i vort område er:

Stamveje: RE, RÅ, KRO og RÅDyrvej

Stikveje i KRO. I Rå er stikvejen til fra nr. 95..113 til 137..151.

 

De vejarealer som henhører under grundejerforeningen er vænger i:

RE, KRO og RÅDV, og RÅ samt 1. stikvej i RÅ(vejen, der går forbi legepladsen ved regnvandsbassin) samt RÅ115..135.

 

Vængearealernes parkeringsdel.

I tidligere beretninger har bestyrelsen omtalt, at der fremadrettet ville opstå behov for renovering af visse vængers flisearealer.

Bestyrelsen gennemser til stadighed vængernes tilstand. Den umiddelbare vurdering er, at der ikke er akut behov for masserenovering. Der er dog nogle vænger, hvor fliserne ikke ligger helt optimalt – her kan der blive tale om omlægning eller helt nye fliser(100 % renovering).

Dette vil blive vurderet i året løb - vi har dog for øje, at fliserne ikke holder i evighed.

Alt afhængig af forholdene skal vi regne med en udgiftstørrelse på op mod 500.000 kr. set over en årrække.

 

Vængearealernes grønne del.

De grønne øer vedligeholdes af Green-Team, (vor vedligeholder af hele vort område). Dette sker efter plejeplaner.

Der er forskel på niveauet af de grønne øer også prismæssigt vedligholdelsesmæssigt. Bestyrelsen vil i kommende år drøfte eventuel renoveringer.

 

7. Tinglyst retningsplan og skellinier samt forpligtigelser m.v

Som man jo sikkert ved, er der en tinglyst retningsplan for vort område.

Denne omhandler bl.a. byggelinier, erhverv, varebiler og hegn m.v.

Tiden er på nogen områder tilsyneladende løbet fra retningsplanen i forskellige sammenhænge bl.a. de tidligere nævnte forhold.

Odense Kommune godkender nu sager eller dispenserer fra retningsplanen.

 

Bestyrelsen vil atter igen appellere til, at grundejerne finder ud af via retningsplan, matrikelkort og andet, hvad der er gældende for netop deres grund.

Som det er nævnt på flere generalforsamlinger, er det en god ide i forbindelse med renovering af haven m.v. at finde ud af, hvor ens skel placeret.

Ved genplantning af hæk skal dette ske mindst  30-40 cm inde på egen grund.

Såfremt man inddrager areal udenfor ens skel f.eks. mod vejareal skal man ikke forvente at få retableret i tilfælde af ledningsarbejder eller kanstensarbejder.

 

Som nævnt i vort sidste blad vil bestyrelse give en reminder til de grundejere, som bl.a. ikke renholder jf. ordensreglement, ikke beskærer/friholder for udhængende beplantning, fortov m.v.

 

8. Belysning.

Vi har på tidligere generalforsamlinger nævnt, at Odense Kommune ville overdrage belysning på private fællesveje til grundejere - i lighed med andre kommuner gør. Dette ville også komme til at berøre vor grundejerforening - med en ikke ubetydelig udgift.

 

Odense Kommune har dog her i 2015 ifølge dagspressen besluttet at droppe denne overdragelse.

Beslutningen kan vi kun hilse med tilfredshed, at politikerne har besindet sig og tænkt sig om.

Der var i FS adskillige læserbreve fra foreninger og grundejere forinden kommunen droppede sagen.

 

9. Internet.

Den nye hjemmeside wwwLundegaardsparken gik i luften i 2014.

Hjemmesiden giver et indblik med billeder i - hvem er bestyrelsen – områdets karakter: Legepladser, stier, grønne områder og vængebeplantning – hvad består området af i form af oversigtskort.

Ligeledes er indlagt vedtægter og retningsplan, årets beretning/regnskab/budget samt vedtagelser på generalforsamlingen.

Omdelte blade bliver også lagt på vor hjemmeside.

Dette skal/bør man oplyse til ejendomsmægler, såfremt man agter at fraflytte området.

Ejendomsmægler kan således få de relevante oplysninger.

Man kan kontakte bestyrelsen på jaca@kalnet.com

 

Bestyrelsen hører gerne reaktioner på og forslag til vor hjemmeside.

Der har været mange ”besøg” på vor hjemmeside. Af udtræk kan vi se, at flere benytter vor hjemmeside.

 

10. Bladet.

Vort ”Lundegårdsblad” udkom 3 gange i årets løb – indeholdende information af forskellig karakter om hvad der foregår i vort område(herunder også billeder).

Vi prøver efter bedste evne at gøre bladet så attraktivt som muligt og håber og forventer da også, at grundejerne læser bladet - ”man er forpligtiget”.

Bestyrelsen vil fortsat have som mål at udsende bladet 4 gange årligt - uanset annoncegrundlaget eller hjemmeside på Internettet.

Der skal lyde en tak til vore annoncører – vi håber naturligvis, at grundejerne støtter disse.

 

11. Andet.

Der har i årets løb været opgravninger i vort område af VandCenterSyd of Fjernvarme Fyn.

På RE har Odense kommune nedskåret hegnet mod vort markareal.

Licitation på vore grønne områder vil finde sted i 2017. Der arbejdes på forbedring af vort licitationsmateriale.

Odense kommune har nu(her i marts 2016) beskåret/klippet randbeplantning ved KRO, daginstitution.

Løse hunde: Der kommet henvendelse om løsgående hunde i området, nu kan en hund være smuttet hjemmefra men ikke hele tiden. Ejeren har en forpligtigelse .

Det er også gældende at have hunden i snor, når man er ud at lufte. Børn og voksne er jo utrygge, når en lille eller stor hund kommer stormende i mod en

Heste: Der er stadigvæk en del hestetrafik på vore stier jf. grundejere og det kan også ses på hestenes efterladenskaber.

Det er ikke indtil nu lykkedes bestyrelse at gribe rytter og hest på fersk gerning.

 

12. Visioner.

I bestyrelsen har vi også drøftet visioner for foreningen. Vi kan her nævne følgende forhold:

- fortsat udtynding af vore træer med efterfølgende genplantning/renovering

- løbende renovering/udskiftning af legeredskaber

- der skal altid være egenkapital på 100.000 kr.

- der skal altid være egenkapital på 300.000 kr. i Vej- og kloakfonden

- indsættelse af diverse oplysninger på Internet, så grundejerne anvender hjemmesiden

- oprensning af rendestenbrønde kontinuerligt

- at få grundejere til at vise hensyn overfor andre – hegn, træer, støj og lignende.

 

13. Afslutning.

Dette var bestyrelsens beretning for året 2015, og som bestyrelsen har valgt at medtage i denne. Bestyrelsen har forsøgt at styre vore grundejerforeningsforhold efter bedste evne og ud fra den økonomi, som er til rådighed.

Nogen kunne mene, at bestyrelsen skulle have prioriteret anderledes, men vi har søgt at tilgodese foreningens og dermed grundejernes interesser bedst mulig indenfor de givne rammer.

Vi håber naturligvis alligevel, at grundejerne har været tilfredse med bestyrelsens indsats - skulle dette ikke være tilfældet, er vi da lydhør overfor anden mening.

 

De kommende år vil også kræve en stor arbejdsindsats fra bestyrelsens side, idet vort område på forskellige områder efter mange år virker lidt nedslidt. Det skal vi have vurderet og taget stilling til, hvordan de forskellige forhold kan blive løst herunder også økonomisk.

Hvordan vil vi have vort område til at fremstå?

Med disse ord vil bestyrelsen overlade beretningen til debat m.v.

 

Bestyrelsen

 

 

Beslutninger m.v. på generalforsamlingen:

Pkt. 1.  : Dirigent Carsten Andersen, RÅDV

Pkt. 2.  : Bestyrelsens beretning godkendt.

Pkt. 3.  : Regnskabet godkendt.

Pkt. 4.  : Ingen indkomne forslag.

Pkt. 5.  : Green Team/DK Planteservice fortsætter som vedligeholder af området.

Pkt. 6.  : Budget for 2016 blev vedtaget, herunder ændringer i indskud til Vej- og

               Kloakfonden 2016 og 2017, som betyder følgende:

               Kontingent 2016 er derfor i alt 1.300 kr. - hvoraf de 300 kr. er til Vej- og Kloakfonden

               Kontingent 2017 til Vej- og Kloakfonden forøges med 300 kr. Indskud til fonden er

               herefter 600 kr.

               Andelsboligforeningen Slukefter er ikke omfattet af Vej- og Kloakfond.

Pkt. 7.  : Genvalg af formand – Lars Willemar, RÅ 56.

Pkt. 8.  : Genvalg af bestyrelsesmedlem – Thomas Søndergaard Larsen, RÅ 62.

Pkt. 9.  : Genvalg af bestyrelsessuppleant – Tom Andersen, RE .

Pkt. 10.: Valg af revisor Steen Knudsen, KRO 60.

Pkt. 11.: Valg af revisorsuppleant Claus Nørlev Jensen RÅ4.

 

 

VEJ- og KLOAKFOND.

Oversigt over forventede udgifter og tidsplan 2016-2025, som danner baggrund for stigning i kontingent/indskud i fonden.

 

Oversigten vil blive revideret/opdateret hvert år.

Beløb i 1.000 kr.
 

År Asfalt ny belægning
Div. Rep
P-areal, fliser
Riste, oprensning
Ialt
2016
300
50
50
50
450
2017
-
30
50
-
80
2018
-
30
50
-
80
2019
-
30
50
50
130
2020
1.250
30
50
-
1.330
2021
-
30
50
-
80
2022
500
30
50
50
630
2023
-
30
50
-
80
2024
-
30
50
-
80
2025
-
30
50
50
130
IALT
2.050
320
500
200
3.070

 

 

 

 

GRUNDEJERFORENINGEN                    

LUNDEGÅRDSPARKEN

 

 

 

Ordinær generalforsamling den 21. marts 2018 – kl. 19.30 i Fælleshuset, AB Slukefter.

 

Beretning og vedtagelser.

 

Der fremmødte 25 grundejere heraf 5 bestyrelsesmedlemmer.

 

Til dirigent blev valgt Carsten Andersen, Rådv. 30.

 

Formanden fremlagde bestyrelsens beretning:

 

1. Indledning.

Ved konstituering af bestyrelsen fik denne følgende sammensætning:

Næstformand Carl Kristian Jensen

Sekretær Thomas Søndergård

Redaktør Carsten Andersen

Kasserer og formand - henholdsvis Jens Møller Sørensen og Lars Willemar - vælges direkte på en generalforsamling.

 

Bestyrelsen beretning omhandler forskellige forhold, der har fundet sted i løbet af 2017.

 

2. Grønne områder og stier.

Grønne områder.

Grundejerforeningen gennemførte en offentlig licitation jf. vor vedtægter. Licitationen blev udbudt i henhold til nyt udarbejdet licitationsmateriale.

Det blev Norskov, som var billigst. Året i gennem har vedligeholdelsesstandarden på græs og beplantning m.v. været som forventet. Vi har løbende haft en fin dialog med Norskov.

 

I vore grønne områder er det hovedsagelig egetræerne, som skal være de blivende træer, da kronerne på disse træer er mere åbne for lys end f.eks. bøg.

Dette betyder dog ikke, at alle andre træer end eg skal fældes.

Vi har også måttet konstatere, at mange af vore egetræer og bøgetræer ikke har udviklet sig som forventet, og at der tilsyneladende er lidt sygdom i nogle af disse træer.

Endvidere er mange af vore træer blevet enormt store, hvilket gør, at hvor træerne står tæt på grundejernes bolig, vil det være naturligt, at vi får fældet disse, således at grundejerne ikke føler sig utrygge i forbindelse med kraftigt blæsevejr/storm.

 

Bestyrelsen kan ikke umiddelbart imødekomme alle ønsker om træfældning ud for den enkelte grundejer.

Fra bestyrelsens side, er vi nødt til at prioritere ud fra de vurderinger, som foreligger.

Det er således, at grundejerforeningen benytter sig af professionelle folk til vurdering af vor beplantning og dette lægger bestyrelsen sig normalt i baghjulet af.

Endelig spiller økonomien også ind som en væsentlig faktor, når vi snakker fældning m.v.

 

Der er blevet udvist træer til fældning og den første fældninger og opstamninger skete i 2016 (KRO, legeplads og RÅ ved asfalteret hovedsti).

 

Området/randbeplantningen ved regnvandsbassinet i Rådyrløkken, hvor træerne var blevet voldsomt store og med sygdom, havde en 1. prioritet.

 

Der var ca. 30 træer i dette område, som blev udvist/mærket til fældning – øvrige træer skulle  opstammes.

Grundejerforeningen entrerede med Hede Danmark til opgaven. En kæmpe maskine til fældning og stor flisehugger gjorde, at processen gik hurtigt. Da flisen var en del af entreprisen, kunne grundejere ikke få del i denne.

 

Regnvandsbassinet, som tilhører VandCenterSyd, er udlagt som naturbeskyttelsesområde.

 

Her i årets første kvartal 2018 er foretaget næste etape af fældninger af udviste træer. Det er i området der deler RÅ og KRO.

 

Grundejerforeningens beplantning i grønne områder/beplantningsbælter mod grundejernes hække sørger foreningen for beskæring/friholdelse for grene eventuelt fræsning på 1-1,5 m bredde således, at grundejerne har god mulighed for at kunne klippe hæk.

 

Der er i år blevet opsat et par bænke bl. a. på det store grønne areal(ved børnehaven) og langs skolestien. Typen som er valgt er af kraftig og god kvalitet og stort set vedligeholdelsesfri. Under bænkene er der lagt fliser.

 

Stier.

Stierne i vore områder er dels er flisebelagt og dels stenbelagt.

 

Grundejerforeningen gennemfører løbende renoveringer på vore stistrækninger.

Da der i 2016 blev udlagt nye sten - ca. 120 tons - på samtlige stier i vort område, har der i 2017 ikke været yderligere behov i den henseende.

 

Stiarealer er blevet sprøjtet ad flere omgange for ukrudt i det  år. Selvom vedligeholdelsespligten jf. ordensregler for vort området påhviler den enkelte grundejer mod stiareal, har grundejerforeningen gennemført sprøjtning.

 

Generelt set så er de fleste grundejere OK til at renholde, der kan være årsag til at grundejere ikke lige har optimal renholdelse(sygdom, ferie eller lignende).

I 2017 har bestyrelsen i lighed med 2016 benyttet os af ”skidtsedler”. Nærmere herom i særskilt punkt i vor beretning.

 

Flere grundejere skal tænke på tilbageskæring af hække/beplantning mod stiareal. Efterhånden bliver hække bredere og bredere, hvis der ikke tilbageskæres med jævne mellemrum.

 

Vore affaldsspande  benyttes flittigt – godt for det.

I lighed med tidligere år valgte vi dog at nedtage affaldsspandene i en periode – fra primo december til normalt medio januar.

Som mange sikkert har bemærket er der efterfølgende blevet opsat/udskiftet nye galvaniserede affaldsspande. Da disse affaldsspande er af kraftig kvalitet, vil de ikke blive nedtaget jul /nytår.

Vor entreprenør Norskov har foretaget tømninger som forventet.

Den nye type standere med hundeposer fungerer også fint, men bestyrelsen følger udviklingen i brug af poser.

 

3. Legepladser.

Alle vore legepladser bliver brugt flittigt og på alle tider af året – det er rigtig dejligt at se og konstatere, at så mange bruger legepladserne.

Legepladserne er i en fornuftig standard, der har kun været en mindre udgift og vi har været forskånet for hærværk. På sigt vil der naturligvis komme store renovering/udskiftningsudgifter.

Der er også kommet mange nye børnefamilier til området, som nyder gavn af legepladserne.

Bestyrelsen hører gerne, såfremt man har ønsker/forslag om tiltag på legepladserne.

Ønsker vil blive vurderet og økonomisat og vil indgå i grundejerforeningens samlede økonomi.

Legepladsen ved regnvandsbassin i Rådyrløkken er en af dem, som kunne trænge til et løft.

Grundejere har også givet ønsker herom. Bestyrelsen ønsker gerne, at grundejerne giver bud på ønsker om udformening, således at det kan indgå i grundejerforeningen økonomi.

 

4. Vintertjeneste.

Vi har i det forgangne år haft en mild vinter – ingen decideret snestorme - men der har dog været en del udkald ifm. glatfører (barfrost), og det har betydet at regnskabet udviser et mindreforbrug. Generelt set har vintertjenesten været udført OK af Norskov.

 

Entreprenøren rykker selv ud og foretager vintertjenesten, hvilket kan ske dels om aftenen og dels om morgenen.

Det er selvfølgelig målet, at vore områder er ordnet således, at der er fremkommelighed for gående og cyklende.

 

5. Regnskab.

Vort regnskab er jo opdelt i dels i Grundejerforeningens primære aktiviteter og dels i Vej- og Kloakfond.

 

Regnskabet vil blive gennemgået under dagsordenens pkt. 3 af Jens(kasseren), men der skal dog i beretningen medtages følgende:

Som det fremgår af regnskabet, har grundejerforeningen på indtægtssiden haft et tab på 1.500 kr., som skyldes 2 tvangsaktioner.

I forhold til andre foreninger, som slås med restancer m.v., er vi meget bedre stillet og det afspejler også en god holdning blandt alle vore grundejere.

Vi håber, at alle grundejere vil forsætte i samme spor her i 2018.

 

Grundejerforeningen:

Regnskabet udviser et overskud på ca. 1.000 kr.

Vi havde en stor udgift til fældningsprojektet ved regnvandsbassin i Rådyrløkken på ca. 30.000 kr. Vi fik udarbejdet en ny hjemmeside, som beløb sig til ca. 15.000 kr. Hjemmesiden er nu til at kunne give informationer til grundejerne.

 

På ”Vedligeholdelse af grønne områder”(som er langt den største post på regnskabet) er  der et overskridelse på ca. 21.00.000 kr. som bl.a. dels skyldes træfældninger.

På legepladser er et mindreforbrug på ca. 15.000 kr.

Bestyrelsen finder, at de foretagende investeringerne gør, at vort område højnes i standard og kvalitet. Bestyrelsen agter at videreføre niveauet de kommende år i takt med, at afsatte budgetmidler rækker/bevilges hertil.

 

Egenkapitalen udgør ca. 140.000 kr.

Bestyrelsen finder, at foreningens egenkapital ikke bør være mindre end 100.000 kr.

 

Vej- og Kloakfonden:

Regnskabet udviser et overskud på ca. 250.000 kr. Der var en mindre udgift på ca. 1.500 kr. Bestyrelsen opfordrer grundejerne til fortsat at renholde på gadearealer ud for egen grund.

 

Vore vejarealers tilstand bliver fulgt løbende bl.a. i forbindelse med bestyrelsens besigtigelser af området.

Egenkapitalen udgør ca. 928.000 kr.

Bestyrelsen finder, at egenkapitalen ikke bør være mindre end 300.000 kr.

 

På generalforsamlingen i 2016 blev vedtaget kontingentstigning til imødegåelse af vore fremtidige udgifter. På grund af bl.a. milde vintre m.v. er der sket forskydning i forventede renoveringer i forhold til den oprindelige tidsplan

 

Generelt om foreningens økonomi:

Bestyrelsen er samlet set tilfreds med regnskabet og egenkapital på 1.068.000 kr. vel vidende, at store udgifter ligger foran os(vejarealer og grønne renoveringer)

Vi finder, at grundejerforeningen har en sund økonomi.

 

6. Vej- og vængearealer samt asfalteret skolesti.

Vejarealer.

Vore vejarealer er tidligere blevet gennemgået af NCC og de har i sin tid givet status og forslag til tidsplan for renovering af vort område.

Den sidst foretagne renovering af vore vejarealer i KRO og RÅ skete tilbage i 1991.

Vore vejarealers tilstand er ikke i foruroligende stand(en revneforsegling blev gennemført i 2013).

Indenfor 1-10 år og etapevis vurderes det, at der skal ny belægning overalt, renovering af parkeringsarealer

Bidrag til Kloak- og Vejfonden blev på generalforsamlingen i 2016 vedtaget hævet til 600 kr.

 

Vore vejarealers tilstand bliver fulgt løbende. I forbindelse med bestyrelsens forårs- og efterårs besigtigelse af området tilses også vejarealer.

 

Grundejerforeningen vil også i år få besigtiget vore vejarealer af NCC, som vil give status på vore vænger for renovering. I forhold til oprindelig tidsplan er der sket forskydning, da der ikke har været et aktuelt behov for renoveringer som oprindelig forudsat.

 

På skolestien ved 90 graders sving har rødder fra nærliggende træ ødelagt asfalten. Træet bliver fældet, rødder fjernes, kantsten sættes om og ny asfalt  på arealet.

 

De kommunale veje i vort område er:

Stamveje: RE, RÅ, KRO og RÅDyrvej

Stikveje i KRO. I Rå er stikvejen til fra nr. 95..113 til 137..151.

 

De vejarealer som henhører under grundejerforeningen er vænger i:

RE, KRO og RÅDV, og RÅ samt 1. stikvej i RÅ(vejen, der går forbi legepladsen ved regnvandsbassin) samt RÅ115..135.

 

Renholdelse af kantsten m.v. påhviler grundejerne. Så husk at feje og fjerne ukrudt fra kantsten(”Skidtsedler” - se særskilt punkt i vor beretning).

 

Der må ikke ændres/brydes op af vore kantsten – brosten og asfalt f.eks.

Du skal kontakte bestyrelse, såfremt du har spørgsmål til din kantsten/brosten/asfalt.

 

RE's stamvej, som er kommunal, henstod også i 2017 med enormt højt ukrudt i kantsten. Bestyrelsen rettede henvendelse til Odense Kommune, som kunne meddele, at man ville  foretage ukrudtsbrænding med efterfølgende fjernelse og fejning hvilket også skete.

 

På de kommunale fortove i vort område har Odense Kommune udført vintertjeneste – dette er ikke sket tidligere. Visse steder har traktor/maskine sprunget grunde over.

Det har sin forklaring, idet der er vedtaget ny regler i vejloven.

Det betyder bl.a., at har man udkørsel til offentlig vej, skal grundejer selv  renholde fortovsareal -øvrige fortovsarealer påhviler Odense Kommune.

 

Vængearealernes parkeringsdel.

I tidligere beretninger har bestyrelsen omtalt, at der fremadrettet ville opstå behov for renovering af visse vængers flisearealer – dette var også en del af kontingentstigningen til Vej- og Kloakfonden.

Bestyrelsen gennemser til stadighed vængernes tilstand. Som tidligere nævnt er det bestyrelsens vurdering, at der ikke er akut behov for masserenovering.

Bestyrelsen er dog opmærksom på, at der er dog nogle vænger, hvor fliserne ikke ligger helt optimalt – her bliver der tale om omlægning eller helt nye fliser(100 % renovering).

Det vil - alt andet lige – kunne betale sig at udskifte alle fliser i vænger frem for at lægge om.

Det er naturligvis en konkret vurdering, som skal foretages.

Dette vil blive vurderet i året løb - vi har dog for øje, at fliserne ikke holder i evighed.

Alt afhængig af forholdene skal vi regne med en udgiftstørrelse på op mod 500.000 kr. set over en årrække.

 

Vængearealernes grønne del.

De grønne øer vedligeholdes af Norskov (vor vedligeholder af hele vort område). Dette sker efter udbudsmateriale.

Der er forskel på niveauet af de grønne øer, - der er Bøgepur, Potentilla og græs.

Bestyrelsen vil i kommende år drøfte eventuel renoveringer idet visse grønne øers græs er mangelfuldt, mangler gødning eller der skal tys til ny græssåning.

Etablering af Bøgepur frem for nyt græs har også været inde i bestyrelsens overvejelser, men det vil økonomisk være en større udfordring m.v.

I RE blev alle vore snebær beskåret/klippet, således at de kunne give fri oversigt for færdslen.

 

7. Tinglyst retningsplan og skellinier samt forpligtigelser m.v.

Som man jo sikkert ved, er der en tinglyst retningsplan for vort område.

Denne omhandler bl.a. byggelinier, erhverv, varebiler og hegn m.v.

Tiden er på nogen områder tilsyneladende løbet fra retningsplanen i forskellige sammenhænge bl.a. de tidligere nævnte forhold.

Odense Kommune godkender nu sager eller dispenserer fra retningsplanen.

 

Bestyrelsen vil atter igen appellere til, at grundejerne finder ud af via retningsplan, matrikelkort og andet, hvad der er gældende for netop deres grund.

Som det er nævnt på flere generalforsamlinger, er det en god ide i forbindelse med renovering af haven m.v. at finde ud af, hvor ens skel placeret.

Ved genplantning af hæk skal dette ske mindst  30-40 cm inde på egen grund.

Såfremt man inddrager areal udenfor ens skel f.eks. mod vejareal skal man ikke forvente at få retableret i tilfælde af ledningsarbejder eller kanstensarbejder.

 

Som nævnt i vort sidste blad vil bestyrelse give en reminder til de grundejere, som bl.a. ikke renholder jf. ordensreglement, ikke beskærer/friholder for udhængende beplantning, fortov m.v. (”Skidtsedler” - nærmere herom i særskilt punkt i vor beretning).

 

Vore vedtægter og ordensregler er det bestyrelsens agt at få revideret her i 2018. Oprindelig skulle en revidering og forslag til vedtagelse på vor generalforsamlingen i 2018 være sket, men andre presserende opgaver .m.v. fik større prioritet.

 

8. Belysning.

Bestyrelsen bekendt har der kun været udfald et par gange. EnergiFyn har været hurtig ude.

 

9. Hjemmeside/internet.

Januar 2018 gik grundejerforeningen nye hjemmeside www\\Lundegaardsparken i luften.

Der mangler dog et sidste gennemsyn for tekst og rettelse af lapsusser.

Hjemmesiden giver et indblik med billeder i - hvem er bestyrelsen – områdets karakter: Legepladser, stier, grønne områder og vængebeplantning – hvad består området af i form af oversigtskort.

Ligeledes er indlagt vedtægter og retningsplan, årets beretning/regnskab/budget samt vedtagelser på generalforsamlingen.

Omdelte blade bliver også lagt på vor hjemmeside.

Man skal/bør oplyse til ejendomsmægler om vor hjemmeside, såfremt man agter at fraflytte området. Ejendomsmægler kan således få de relevante oplysninger.

Man kan kontakte bestyrelsen på jaca@kalnet.dk.

 

PÅ generalforsamlingen i 2017 blev vedtaget, at bestyrelsen/grundejerforening skulle indhente e-mail adresser hos grundejere med henblik på fremadrettet at kunne sende informationer og indkaldelser. Bestyrelsen har siden 2017 anmodet om tilbagemelding fra grundejere, men har indtil nu kun modtages ca. 200 adresser, så på nuværende tidspunkt ser det ikke lyst ud for information m.v. ad e-mail vej.

 

Bestyrelsen hører gerne reaktioner på og forslag til vor nye hjemmeside.

 

10. Bladet.

Vort ”Lundegårdsblad” som udsendes i årets løb – 3 gange i 2017 - indeholdende information af forskellig karakter om hvad der foregår i vort område(herunder også billeder).

Vi prøver efter bedste evne at gøre bladet så attraktivt som muligt og håber og forventer da også, at grundejerne læser bladet - ”man er forpligtiget”.

Bestyrelsen vil fortsat have som mål at udsende bladet 4 gange årligt - uanset annoncegrundlaget eller hjemmeside på Internettet.

Der skal lyde en tak til vore annoncører – vi håber naturligvis, at grundejerne støtter disse.

 

11. ”Skidtsedler”.

Bestyrelsen valgte at genindføre ”Skidtsedler” i 2016 idet en del grundejere af forskellige årsager ikke levede op til deres renholdelsespligt – uvidenhed på pligten, sygdom, ferie eller lignende.

Bestyrelsen foretog i 2016 besigtigelse af området over 2 gange - maj og september og med uddeling af 60 skidtsedler.

Her i 2017 har bestyrelsen besigtiget vort område i september/oktober og som noget positivt, blev der kun givet 8 skidtsedler, hvilket bestyrelsen betragter som en positiv ting.

 

12  Andet.

Bestyrelsen har observeret, at grundejere har opsat i skilte i området med ”Pas på legende børn” og ”Nabohjælp”. Ideen er ganske god men for god ordens skyld skal der rettes henvendelse til bestyrelsen forinden opsætning.

Man kunne også forestille sig skilte opsat i alle vænger, hvad er holdningen  i generalforsamlingen?

 

13. Visioner.

I bestyrelsen har vi også drøftet visioner for foreningen. Vi kan her nævne følgende forhold:

- fortsat udtynding af vore træer med efterfølgende genplantning/renovering

- løbende renovering/udskiftning af legeredskaber

- der bør/skal altid være egenkapital på 100.000 kr. i Primær drift.

- der bør/skal altid være egenkapital på 300.000 kr. i Vej- og Kloakfonden.

- indsættelse af diverse oplysninger på vor hjemmeside.

- oprensning af rendestenbrønde kontinuerligt.

- at få grundejere til at vise hensyn overfor andre – hegn, træer, støj og lignende.

 

14. Afslutning.

Dette var bestyrelsens beretning for året 2017, og som bestyrelsen har valgt at medtage i denne. Bestyrelsen har forsøgt at styre vore grundejerforeningsforhold efter bedste evne og ud fra den økonomi, som generalforsamlingen har stillet til rådighed.

Nogen finder måske, at bestyrelsen skulle have prioriteret anderledes, men vi har søgt at tilgodese foreningens og dermed grundejernes interesser bedst mulig indenfor de givne rammer.

Vi håber naturligvis alligevel, at grundejerne har været tilfredse med bestyrelsens indsats - skulle dette ikke være tilfældet, er vi da lydhør overfor anden mening.

 

De kommende år vil også kræve en stor arbejdsindsats fra bestyrelsens side, da vort område på forskellige områder virker lidt nedslidt. Det skal vi have vurderet og taget stilling til og  hvordan de forskellige forhold kan blive løst herunder også økonomisk.

Hvordan vil vi have vort område til at fremstå?

Med disse ord vil bestyrelsen overlade beretningen til debat m.v.

 

P.b.v.

Lars Willemar K.

 

Beslutninger m.v. på generalforsamlingen:

Pkt. 1.  : Dirigent Carsten Andersen, RÅDV

Pkt. 2.  : Bestyrelsens beretning godkendt.

Pkt. 3.  : Regnskabet godkendt.

Pkt. 4.  : 3 indkomne forslag. Udsendt med indkaldelse til generalforsamling. Sættes i værk.

Pkt. 5.  : Norskov, Have og Anlæg fortsætter som vedligeholder af området.

Pkt. 6.  : Budget for 2018 blev vedtaget.

               Kontingent 2018 er derfor i alt 1.600 kr. - hvoraf de 600 kr. er til Vej- og Kloakfonden

               Andelsboligforeningen Slukefter er ikke omfattet af Vej- og Kloakfond.

Pkt. 7.  : Genvalg af formand – Lars Willemar, RÅ 56.

Pkt. 8.  : Genvalg af bestyrelsesmedlem – Thomas Søndergaard Larsen, RÅ 62.

Pkt. 9.  : Genvalg af bestyrelsessuppleant – Tom Andersen, RE 28.

Pkt. 10.: Valg af revisor Steen Knudsen, KRO 60.

Pkt. 11.: Valg af revisorsuppleant Claus Nørlev Jensen RÅ 4.

 

VEJ- og KLOAKFOND.

Oversigt over forventede udgifter og tidsplan 2018-2027, som danner baggrund for kontingent/indskud i fonden. Fondens formue pr.31.12.2017 er 928.000 kr.

 

Oversigten vil blive revideret/opdateret hvert år.

Beløb i 1.000 kr.

År

Asfalt ny belægning

Div. Rep

P-areal, fliser

Riste, oprensning

Ialt

2018

300

50

50

50

450

2019

-

30

50

-

80

2020

-

30

50

-

80

2021

-

30

50

50

130

2022

1.250

30

50

-

1.330

2023

-

30

50

-

80

2024

500

30

50

50

630

2025

-

30

50

-

80

2026

-

30

50

-

80

2027

-

30

50

50

130

IALT

2.050

320

500

200

3.070