Beretning og vedtagelser

GRUNDEJERFORENINGEN                                Den 15. marts 2023. LUNDEGÅRDSPARKEN

 

 

Ordinær generalforsamling den 15. marts 2023 – kl. 19.00 i Fælleshuset

 

 

 

Beretning og vedtagelser.

Der fremmødte 22 grundejere heraf 5 bestyrelsesmedlemmer.

Formanden bød på bestyrelsens vegne velkommen til foreningens generalforsamling. Til dirigent blev valgt Carsten Andersen, Rådv. 30.

Formanden fremlagde bestyrelsens beretning.

 

 

1.Indledning.

Ved konstituering af bestyrelsen fik denne følgende sammensætning:

Næstformand Carl Kristian Jensen Sekretær Hardy Olsen

Redaktør Carsten Andersen

Kasserer og formand - henholdsvis Jens Møller Sørensen og Lars Willemar - vælges direkte på en generalforsamling.

 

Bestyrelsen beretning omhandler forskellige forhold, der har fundet sted i 2022.

 

2.Grønne områder og stier. Grønne områder.

Der blev afholdt licitation på hele vort område. Der kom ny anlægsgartner nemlig anlægsgartnerfirmaet Green Team som jo tidligere har vedligeholdt vort område.

Året igennem har der været en fornuftig vedligeholdelsesstandard på græs og beplantning m.v. Green Team gør tingene godt og fornuftigt.

 

I vore grønne områder er det hovedsagelig egetræerne, som bliver stående tilbage. Grundejerforeningen er blevet anbefalet, at skulle beholde træer, da kronerne på disse træer er mere åbne for lys end f.eks. bøg.

Dette betyder dog ikke, at alle andre træer end eg skal fældes. Bestyrelsen er opmærksom på, at visse træer har nået en anseelig højde.

 

Bestyrelsen kan ikke umiddelbart imødekomme alle ønsker om træfældning ud for den enkelte grundejer. Fra bestyrelsens side, er vi nødt til at prioritere ud fra de vurderinger, som foreligger.

Det er således, at grundejerforeningen benytter sig af professionelle folk til vurdering af vor beplantning og dette lægger bestyrelsen sig normalt i baghjulet af.

Der er udvist træer - mærket med rødt - som på sigt skal fældes. Det er ikke farlige træer - sygdom m.v. - der gør, at træer skal fældes her og nu.

 

Vi har fået udtyndet/fældet ved:

- ved grønt område overfor Kronhjortløkkens daginstitution.

 

Grundejerforeningens beplantning i grønne områder/beplantningsbælter mod grundejernes hække sørger foreningen for beskæring eller fræsning/friholdelse på 1-1,5 m bredde således, at grundejerne har god mulighed for at kunne klippe hæk.

 

Ved Kronhjortløkkens daginstitution havde vi en sag med Odense Kommune om daginstitutionens randbeplantning mod asfalt stien, som kommunen iflg. grundejerforeningen - jfr. tinglyst retningsplan - skal vedligeholde (rød Snebær og træer).

Kommunen henviser til Hegnsloven, at det er fælleshegn, hvilket grundejerforeningen var uenig i.

Vor hyrede advokat ved Advokatfirmaet Tværskov og Partnere var “ikke skarp nok” - meget ærgerligt for det blev dyr “fornøjelse” økonomisk for grundejerforeningen.

Grundejerforeningen har ikke accepteret referat fra afholdt møde og kommunens aftale/håndfæstning om beplantningen.

 

Stier.

Stierne i vore områder er dels er flisebelagt og dels stenbelagt.

 

På vore sti strækninger med småsten,har bestyrelsen fokus på, hvor der skal udlægge sten. Oprindeligt var det meningen, at dette skulle være gjort i 2022, men vor økonomi tillod det ikke, da vi måtte omprioritere opgaver. I det kommende år er projektet på vor opgaveliste/plan.

 

Stiarealer er blevet sprøjtet for ukrudt i de forgangne år. Vi forsøger at sprøjte færrest mulig gange - af hensyn til miljøet.

Vi må dog desværre stadigvæk konstatere, at en del grundejere ”glemmer” at overholde deres renholdelsespligt - jfr. vore ordensregler for området. Det er simpelthen for dårlig.

 

Vore affaldskurve benyttes flittigt – godt for det. Vi har opsat yderligere grønne beholdere i området. Bestyrelsen har valgt ikke at nedtage affaldsspandene i en periode – (som tidligere) omkring jul til og med nytår.

Vore dyre opsatte affaldsbeholdere til hunde høm-hømmer benyttes i stort omfang – desværre er der nogle hundeejere, som bare smider deres poser ved siden af beholderne, såfremt beholdere er fyldt

Bestyrelsen gennemfører en normal opfyldning af poser, for at se udviklingen på området. Det er en bekostelig affære for foreningen, men bestyrelsen følger udviklingen.

 

Alle vore træbomme ved stier er blevet renoveret i 2022 - mange havde set deres bedste dage. Projektet var udskiftning, maling/genmaling og reflekser samt monteret galvaniserede hjørneskinner til beskyttelse af stolperne. En foranstaltning som selvfølgelig koster, men skulle betale sig i længden.

 

3.Legepladser.

Vore legepladser bliver brugt flittigt og på alle tider af året – det er rigtig dejligt at se og konstatere, at så mange bruger legepladserne.

Der er også kommet mange nye børnefamilier til området, som nyder gavn af legeredskaber. På legepladsen ved RÅ/regnvandsbassin er opsat nye legeredskaber.

 

Vore legepladser er blevet gennemgået af Dansk Legepladsinspektion, som har udfærdiget rapport med mangler og sikkerhedsvurdering. Mangler er i 2022 blevet ordnet.

 

4.Vintertjeneste.

Vi har i det forgangne år haft mild vinter, hvilket også giver sig udslag i et lille forbrug(9.656 kr.) og dermed mindreforbrug ca. 30.000 kr.på regnskabet..

 

Entreprenøren rykker selv ud foretager og foretager vintertjenesten, hvilket kan ske dels om aftenen og dels om morgenen.

 

Det er selvfølgelig målet, at vore områder er ordnet således, at der er fremkommelighed for gående og cyklende.

Green Team har været hurtigt i området, så alt andet lige har bestyrelsen været tilfredse med forløbet – vi har dog øje for forbruget/mængden af salt samt udkald.

 

5.Regnskab.

Vort regnskab er jo opdelt i dels i Grundejerforeningens primære aktiviteter og dels i Vej- og Kloakfond.

 

Regnskabet vil blive gennemgået under dagsordenens pkt. 3 af Jens(kasserer), men der skal dog i beretningen medtages følgende:

Alle grundejere - på nær nogle få - har betalt deres kontingent.Det er flot og ros til alle medlemmer. Bliv ved med det.

I forhold til andre foreninger, som slås med restancer m.v. er vi meget bedre stillet og det afspejler også en god holdning blandt alle vore grundejere.

 

Grundejerforeningen:

Regnskabet udviste 2022 et underskud på ca. 60.000 kr.

Den langt største post på regnskabet er grønne områder m.m.

 

Bestyrelsen finder, at de foretagne investeringerne gør, at vort område højnes i standard og kvalitet. Bestyrelsen agter at videreføre niveauet de kommende år i takt med at afsatte budgetmidler rækker hertil.

 

Bestyrelsen finder, at foreningens egenkapital, som er 144.000 kr., ikke bør være mindre end 100.000 kr.

 

Vej- og kloakfonden:

Regnskabet udviser et overskud på ca. 310.000 kr.

 

Bestyrelsen vil opfordre grundejerne til at renholde kantsten/gadearealer noget oftere.

 

Vore vejarealers tilstand bliver fulgt løbende bl.a. i forbindelse med bestyrelsens forårs besigtigelse af området.

 

Bestyrelsen finder, at egenkapitalen som er 687.000 kr., ikke bør være mindre end 300.000

 

Generelt om foreningens økonomi:

Bestyrelsen er samlet set tilfreds med regnskabet og egenkapital på 997.000 pr. 31/12-2022, vel vidende at store udgifter ligger foran os(vejarealer og grønne renoveringer)

Vi finder, at grundejerforeningen generelt har en sund økonomi.

 

6.Vej- og vængearealer samt asfalteret skolesti. Vejarealer.

Tilstanden på vore vejarealer bliver fulgt løbende.

I august 2020 blev udlagt ny belægning(tæppebelægning) i alle KRO’s vænger. Gennemførelsen blev foretaget af NCC.

Desværre kom der efter ca. 14 dage begyndende små revner i den nye asfalt. Bestyrelsen har haft 1 års eftersyn med NCC.

Der foretages ikke noget endnu med revnerne men følges løbende. Der er 5 års garanti.

 

Nu er det så renovering af RÅ’s vejarealer som er næste store projekt - nok indenfor 4-6 år - alt afhængig af vejrlig m.m. og selvfølgelig midlerne i Vej- og Kloakfonden.

 

I forbindelse med bestyrelsens forårsbesigtigelse af området, vil også indgå vejarealernes tilstand.

 

De kommunale veje i vort område er:

Stamveje: RE, RÅ, KRO og RÅDyrvej Stikveje i KRO.

I RÅ er stikvejen til fra nr. 95..113 til 137..151.

 

De vejarealer, som henhører under grundejerforeningen, er vænger i:

RE, KRO og RÅD, og RÅ samt 1. stikvej i RÅ(vejen, der går forbi legepladsen ved regnvandsbassin) samt RÅ 115..135.

 

Vænge Arealernes parkerings del.

I KRO og RÅ er der fremadrettet behov for renovering af visse vængers flisearealer.

Bestyrelsen gennemser til stadighed vængernes tilstand. Den umiddelbare vurdering er, at der ikke er akut behov for masserenovering, men fliserne holder ikke i evighed.

I RE og RÅD er blev alle parkeringsarealer i 2021 belagt med Coloc-sten med et godt resultat.. Det har naturligvis også givet hele vort område et løft.

Parkeringsarealer indgår i Vej- og Kloakfonden.

 

Vænge Arealernes grønne del.

De grønne øer er vedligeholdt af Green Team (vor vedligeholder af hele vort område). Dette sker i henhold til licitationsmateriale.

I forbindelse med den store asfalt renovering 2020 i KRO’s vænger blev også gennemført:

alle vænger med græs blev renoveret og fik sået nyt græs.
vænger fik fjernet Potentilla-beplantning og sået græs i stedet for.
vænger med Sølvrøn-træer og æbletræer fik disse fjernet. Derefter blev plantet nye træer - Paradistræer med dybrød blomst.

I RÅ’s 2 græsvænger blev udskudt plantning af Paradistræer til 2023. Det sker til efteråret 2023.

 

Der blev i 2022 i græs øernes hjørner lagt større sten, for at imødegå færdsel/kørsel over græs- og kantstens hjørnerne. Bestyrelsen har efterfølgende måttet fjerne stenene igen, da de ikke fik den tilsigtede virkning - desværre.

 

7.Skidtsedler.

Bestyrelsen har igen været nødsaget til at uddele skidtsedler - alt for mange - til grundejere i KRO/RE/RÅDV, hvor renholdelse af kantsten og stiareal ikke var i orden. P.g.a. fiber nedlægning i RÅ blev skidtsedler ikke uddelt i dette område.

Hvis I som grundejere ikke overholder Jeres renholdelsespligt, vil det medføre udgifter for grundejerforeningen og dermed kontingentstigning for ALLE grundejere - og det kan ikke have sin rigtighed.

 

8.Tinglyst retningsplan og skellinier m.v.

Som man jo sikkert ved, er der en tinglyst retningsplan for vort område. Denne omhandler bl.a. byggelinier, erhverv og varebiler samt hegn m.v.

Tiden er på nogle områder tilsyneladende løbet fra retningsplanen i forskellige sammenhænge bl.a. i nogle af de tidligere nævnte forhold.

Odense Kommune godkender nu sager eller dispenserer fra retningsplanen.

 

Bestyrelsen vil atter igen appellere til, at grundejerne finder ud af via retningsplan, matrikelkort og andet, hvad der er gældende for netop deres grund.

Som det er nævnt på flere generalforsamlinger, er det en god ide i forbindelse med renovering af haven at genplante hæk m.v. 30-40 cm inde på egen grund.

 

9.Nytårs Efterladenskaber.

 

Det er nu 2. år i træk, at bestyrelsen oplever, at vor store grønning mellem KRO og RÅ bliver benyttet til affyring af nytårsting. Desværre glemmer de pågældende personer dagene efter at fjerne det afskudte efterladenskaber. Det kan ikke have sin rigtighed.!!!.

Ydermere har bestyrelsen konstateret, at grundejere i vænger endnu ikke har fjernet resterne af det afskudte fra fyrværkeriet. Det kan ikke have sin rigtighed over for grundejere, som opfylder deres pligt i den henseende.

For grundejerforeningen betyder det en udgift, som evt. kun kan pålægges vort kontingent.

 

10.Belysning.

Der har ikke været væsentlige udfald i belysningen. Man kan anmelde fejl på Energi Fyns hjemmeside

 

11.Internet.

Hjemmesiden giver et indblik med billeder i - hvem er bestyrelsen – områdets karakter: Legepladser, stier, grønne områder og vænge beplantning – hvad består området af i form af oversigtskort.

Ligeledes er indlagt vedtægter og retningsplan, årets beretning/regnskab/budget samt vedtagelse på generalforsamlingen.

Dette skal/bør man oplyse til ejendomsmægler, såfremt, man agter at fraflytte området. Ejendomsmægler kan således få de relevante oplysninger på vor hjemmeside.

Bestyrelsen hører gerne reaktioner på og forslag til vor hjemmeside.

 

Bladet “Lundegårdsparken”.

Vort ”Lundegårdsparken” udkom 3 gange i 2022 – indeholdende information af forskellig karakter om hvad der foregår i vort område(herunder også billeder).

Vi prøver efter bedste evne at gøre bladet så attraktivt som muligt og håber og forventer da også, at grundejerne læser bladet - ”man er forpligtet”.

Der skal lyde en tak til vore annoncører.

Bestyrelsen har drøftet bladets fremtid, information til grundejere på anden vis, brug af vor hjemmeside samt bladets økonomi. Skal bladet “gå ind”? Hvad vil grundejerne sige? Vi hører gerne forslag?

 

Fibernet.

I 2 halvår 2022 påbegyndte TDC nedlægningen af fibernet i vort område. Entreprenør var Munck.

I gravetilladelsen fremgik, at der skulle graves mindst muligt i vejareal - grundejerforeningen havde oplyst, at KRO havde fået ny asfalt i 2020. Desværre efterkom Entreprenør Munck ikke dette.

Grundejerforeningen har haft flere dårlige oplevelser med Entreprenør Munck og deres ansvarlige tovholder på projektet.

Vi har haft en god dialog med kommunens vejinspektør, som vi sammen gennemgår vort område, når opgravningen afmeldes fra TDC..

 

14.Visioner.

I bestyrelsen har vi også drøftet visioner for foreningen. Vi kan her nævne følgende forhold:

fortsat udtynding af vore træer med efterfølgende genplantning/renovering
løbende renovering/udskiftning af legeredskaber
der skal altid være egenkapital på 100.000 kr. i Primær drift.
der skal altid være egenkapital på 300.000 kr. i Vej- og Kloakfonden.
indsættelse af diverse oplysninger på Internet, så grundejerne anvender hjemmesiden.
oprensning af rendestensbrønde kontinuerligt.
at få grundejere til at vise hensyn over for andre – hegn, træer, støj og lignende.

 

15.Afslutning.

Dette var bestyrelsens beretning for året 2022 og som bestyrelsen har valgt at medtage i denne. Bestyrelsen har forsøgt at styre vore forhold i grundejerforening efter bedste evne og ud fra den økonomi, som er til rådighed.

 

Grundejere kunne mene, at bestyrelsen skulle have prioriteret anderledes, men vi har søgt at tilgodese foreningens og dermed grundejernes interesser bedst mulig indenfor de givne rammer.

Vi håber naturligvis alligevel, at grundejerne har været tilfredse med bestyrelsens indsats - skulle dette ikke være tilfældet, er vi da lydhør over for anden mening.

Der vil også i kommende år en stor arbejdsindsats fra bestyrelsens side, idet vort område på forskellige områder efter mange år virker lidt nedslidt m.v. og der skal ske facelift/forbedringer Det skal vi have vurderet og taget stilling til, hvordan de forskellige forhold kan blive løst herunder også økonomisk.

Derudover skal grundejerforeningens vedtægter og ordensregler revideres - et projekt som vi har skubbet foran os.

Hvordan vil vi have vort område til at fremstå?

Med disse ord vil bestyrelsen overlade beretningen til debat m.v.

 

P.b.v.

Lars Willemar K.

 

 

 

Beslutninger m.v. på generalforsamlingen:

Pkt. 1. : Dirigent Carsten Andersen, RÅDV 30.

Pkt. 2. : Bestyrelsens beretning 2022 blev godkendt. Pkt. 3. : Regnskabet 2022 blev godkendt.

Pkt. 4. : Ingen indkomne forslag.

Pkt. 5. : Green Team’s fremsendte regulering på vedligeholdelse blev godkendt. Pkt. 6. : Budget for 2023 blev vedtaget.

Kontingent er derfor i alt 2.000 kr. - Primær drift 1.200 kr. og Vej- og Kloakfonden 800 kr. (sidstnævnte gælder ikke Andelsboligforeningen Slukefter).

Pkt. 7. : Valg af kasserer – genvalg af Jens Møller Sørensen, KRO 274.

Pkt. 8. : Valg af 2 bestyrelsesmedlemmer - genvalg af Carl Kristian Jensen, KRO 80 og genvalg til Carsten Andersen, RÅDV 30.

Pkt. 9. : Valg af 1 bestyrelsessuppleant til marts 2023 - genvalg af Jørgen Redder, RÅ 88. Pkt. 10.: Valg af 1 revisor - genvalg af Jørgen Winther, RÅ 98.

Pkt. 11.: Valg af revisorsuppleant - genvalg af Claus Nørlev Jensen RÅ 4.

Pkt. 12.: Eventuelt. Den nuværende bestyrelses sammensætning består af personer med mange fødselsdage vil det fremadrettet skulle ske udskiftning. Kasser Jens Møller Sørensen tilkendegav, at dette var hans sidste periode som kasser.

Interesserede grundejere kan rette henvendelse til bestyrelsen.

 

 

 

GRUNDEJERFORENINGEN                    

LUNDEGÅRDSPARKEN

 

 

 

Ordinær generalforsamling den 21. marts 2018 – kl. 19.30 i Fælleshuset, AB Slukefter.

 

Beretning og vedtagelser.

 

Der fremmødte 25 grundejere heraf 5 bestyrelsesmedlemmer.

 

Til dirigent blev valgt Carsten Andersen, Rådv. 30.

 

Formanden fremlagde bestyrelsens beretning:

 

1. Indledning.

Ved konstituering af bestyrelsen fik denne følgende sammensætning:

Næstformand Carl Kristian Jensen

Sekretær Thomas Søndergård

Redaktør Carsten Andersen

Kasserer og formand - henholdsvis Jens Møller Sørensen og Lars Willemar - vælges direkte på en generalforsamling.

 

Bestyrelsen beretning omhandler forskellige forhold, der har fundet sted i løbet af 2017.

 

2. Grønne områder og stier.

Grønne områder.

Grundejerforeningen gennemførte en offentlig licitation jf. vor vedtægter. Licitationen blev udbudt i henhold til nyt udarbejdet licitationsmateriale.

Det blev Norskov, som var billigst. Året i gennem har vedligeholdelsesstandarden på græs og beplantning m.v. været som forventet. Vi har løbende haft en fin dialog med Norskov.

 

I vore grønne områder er det hovedsagelig egetræerne, som skal være de blivende træer, da kronerne på disse træer er mere åbne for lys end f.eks. bøg.

Dette betyder dog ikke, at alle andre træer end eg skal fældes.

Vi har også måttet konstatere, at mange af vore egetræer og bøgetræer ikke har udviklet sig som forventet, og at der tilsyneladende er lidt sygdom i nogle af disse træer.

Endvidere er mange af vore træer blevet enormt store, hvilket gør, at hvor træerne står tæt på grundejernes bolig, vil det være naturligt, at vi får fældet disse, således at grundejerne ikke føler sig utrygge i forbindelse med kraftigt blæsevejr/storm.

 

Bestyrelsen kan ikke umiddelbart imødekomme alle ønsker om træfældning ud for den enkelte grundejer.

Fra bestyrelsens side, er vi nødt til at prioritere ud fra de vurderinger, som foreligger.

Det er således, at grundejerforeningen benytter sig af professionelle folk til vurdering af vor beplantning og dette lægger bestyrelsen sig normalt i baghjulet af.

Endelig spiller økonomien også ind som en væsentlig faktor, når vi snakker fældning m.v.

 

Der er blevet udvist træer til fældning og den første fældninger og opstamninger skete i 2016 (KRO, legeplads og RÅ ved asfalteret hovedsti).

 

Området/randbeplantningen ved regnvandsbassinet i Rådyrløkken, hvor træerne var blevet voldsomt store og med sygdom, havde en 1. prioritet.

 

Der var ca. 30 træer i dette område, som blev udvist/mærket til fældning – øvrige træer skulle  opstammes.

Grundejerforeningen entrerede med Hede Danmark til opgaven. En kæmpe maskine til fældning og stor flisehugger gjorde, at processen gik hurtigt. Da flisen var en del af entreprisen, kunne grundejere ikke få del i denne.

 

Regnvandsbassinet, som tilhører VandCenterSyd, er udlagt som naturbeskyttelsesområde.

 

Her i årets første kvartal 2018 er foretaget næste etape af fældninger af udviste træer. Det er i området der deler RÅ og KRO.

 

Grundejerforeningens beplantning i grønne områder/beplantningsbælter mod grundejernes hække sørger foreningen for beskæring/friholdelse for grene eventuelt fræsning på 1-1,5 m bredde således, at grundejerne har god mulighed for at kunne klippe hæk.

 

Der er i år blevet opsat et par bænke bl. a. på det store grønne areal(ved børnehaven) og langs skolestien. Typen som er valgt er af kraftig og god kvalitet og stort set vedligeholdelsesfri. Under bænkene er der lagt fliser.

 

Stier.

Stierne i vore områder er dels er flisebelagt og dels stenbelagt.

 

Grundejerforeningen gennemfører løbende renoveringer på vore stistrækninger.

Da der i 2016 blev udlagt nye sten - ca. 120 tons - på samtlige stier i vort område, har der i 2017 ikke været yderligere behov i den henseende.

 

Stiarealer er blevet sprøjtet ad flere omgange for ukrudt i det  år. Selvom vedligeholdelsespligten jf. ordensregler for vort området påhviler den enkelte grundejer mod stiareal, har grundejerforeningen gennemført sprøjtning.

 

Generelt set så er de fleste grundejere OK til at renholde, der kan være årsag til at grundejere ikke lige har optimal renholdelse(sygdom, ferie eller lignende).

I 2017 har bestyrelsen i lighed med 2016 benyttet os af ”skidtsedler”. Nærmere herom i særskilt punkt i vor beretning.

 

Flere grundejere skal tænke på tilbageskæring af hække/beplantning mod stiareal. Efterhånden bliver hække bredere og bredere, hvis der ikke tilbageskæres med jævne mellemrum.

 

Vore affaldsspande  benyttes flittigt – godt for det.

I lighed med tidligere år valgte vi dog at nedtage affaldsspandene i en periode – fra primo december til normalt medio januar.

Som mange sikkert har bemærket er der efterfølgende blevet opsat/udskiftet nye galvaniserede affaldsspande. Da disse affaldsspande er af kraftig kvalitet, vil de ikke blive nedtaget jul /nytår.

Vor entreprenør Norskov har foretaget tømninger som forventet.

Den nye type standere med hundeposer fungerer også fint, men bestyrelsen følger udviklingen i brug af poser.

 

3. Legepladser.

Alle vore legepladser bliver brugt flittigt og på alle tider af året – det er rigtig dejligt at se og konstatere, at så mange bruger legepladserne.

Legepladserne er i en fornuftig standard, der har kun været en mindre udgift og vi har været forskånet for hærværk. På sigt vil der naturligvis komme store renovering/udskiftningsudgifter.

Der er også kommet mange nye børnefamilier til området, som nyder gavn af legepladserne.

Bestyrelsen hører gerne, såfremt man har ønsker/forslag om tiltag på legepladserne.

Ønsker vil blive vurderet og økonomisat og vil indgå i grundejerforeningens samlede økonomi.

Legepladsen ved regnvandsbassin i Rådyrløkken er en af dem, som kunne trænge til et løft.

Grundejere har også givet ønsker herom. Bestyrelsen ønsker gerne, at grundejerne giver bud på ønsker om udformening, således at det kan indgå i grundejerforeningen økonomi.

 

4. Vintertjeneste.

Vi har i det forgangne år haft en mild vinter – ingen decideret snestorme - men der har dog været en del udkald ifm. glatfører (barfrost), og det har betydet at regnskabet udviser et mindreforbrug. Generelt set har vintertjenesten været udført OK af Norskov.

 

Entreprenøren rykker selv ud og foretager vintertjenesten, hvilket kan ske dels om aftenen og dels om morgenen.

Det er selvfølgelig målet, at vore områder er ordnet således, at der er fremkommelighed for gående og cyklende.

 

5. Regnskab.

Vort regnskab er jo opdelt i dels i Grundejerforeningens primære aktiviteter og dels i Vej- og Kloakfond.

 

Regnskabet vil blive gennemgået under dagsordenens pkt. 3 af Jens(kasseren), men der skal dog i beretningen medtages følgende:

Som det fremgår af regnskabet, har grundejerforeningen på indtægtssiden haft et tab på 1.500 kr., som skyldes 2 tvangsaktioner.

I forhold til andre foreninger, som slås med restancer m.v., er vi meget bedre stillet og det afspejler også en god holdning blandt alle vore grundejere.

Vi håber, at alle grundejere vil forsætte i samme spor her i 2018.

 

Grundejerforeningen:

Regnskabet udviser et overskud på ca. 1.000 kr.

Vi havde en stor udgift til fældningsprojektet ved regnvandsbassin i Rådyrløkken på ca. 30.000 kr. Vi fik udarbejdet en ny hjemmeside, som beløb sig til ca. 15.000 kr. Hjemmesiden er nu til at kunne give informationer til grundejerne.

 

På ”Vedligeholdelse af grønne områder”(som er langt den største post på regnskabet) er  der et overskridelse på ca. 21.00.000 kr. som bl.a. dels skyldes træfældninger.

På legepladser er et mindreforbrug på ca. 15.000 kr.

Bestyrelsen finder, at de foretagende investeringerne gør, at vort område højnes i standard og kvalitet. Bestyrelsen agter at videreføre niveauet de kommende år i takt med, at afsatte budgetmidler rækker/bevilges hertil.

 

Egenkapitalen udgør ca. 140.000 kr.

Bestyrelsen finder, at foreningens egenkapital ikke bør være mindre end 100.000 kr.

 

Vej- og Kloakfonden:

Regnskabet udviser et overskud på ca. 250.000 kr. Der var en mindre udgift på ca. 1.500 kr. Bestyrelsen opfordrer grundejerne til fortsat at renholde på gadearealer ud for egen grund.

 

Vore vejarealers tilstand bliver fulgt løbende bl.a. i forbindelse med bestyrelsens besigtigelser af området.

Egenkapitalen udgør ca. 928.000 kr.

Bestyrelsen finder, at egenkapitalen ikke bør være mindre end 300.000 kr.

 

På generalforsamlingen i 2016 blev vedtaget kontingentstigning til imødegåelse af vore fremtidige udgifter. På grund af bl.a. milde vintre m.v. er der sket forskydning i forventede renoveringer i forhold til den oprindelige tidsplan

 

Generelt om foreningens økonomi:

Bestyrelsen er samlet set tilfreds med regnskabet og egenkapital på 1.068.000 kr. vel vidende, at store udgifter ligger foran os(vejarealer og grønne renoveringer)

Vi finder, at grundejerforeningen har en sund økonomi.

 

6. Vej- og vængearealer samt asfalteret skolesti.

Vejarealer.

Vore vejarealer er tidligere blevet gennemgået af NCC og de har i sin tid givet status og forslag til tidsplan for renovering af vort område.

Den sidst foretagne renovering af vore vejarealer i KRO og RÅ skete tilbage i 1991.

Vore vejarealers tilstand er ikke i foruroligende stand(en revneforsegling blev gennemført i 2013).

Indenfor 1-10 år og etapevis vurderes det, at der skal ny belægning overalt, renovering af parkeringsarealer

Bidrag til Kloak- og Vejfonden blev på generalforsamlingen i 2016 vedtaget hævet til 600 kr.

 

Vore vejarealers tilstand bliver fulgt løbende. I forbindelse med bestyrelsens forårs- og efterårs besigtigelse af området tilses også vejarealer.

 

Grundejerforeningen vil også i år få besigtiget vore vejarealer af NCC, som vil give status på vore vænger for renovering. I forhold til oprindelig tidsplan er der sket forskydning, da der ikke har været et aktuelt behov for renoveringer som oprindelig forudsat.

 

På skolestien ved 90 graders sving har rødder fra nærliggende træ ødelagt asfalten. Træet bliver fældet, rødder fjernes, kantsten sættes om og ny asfalt  på arealet.

 

De kommunale veje i vort område er:

Stamveje: RE, RÅ, KRO og RÅDyrvej

Stikveje i KRO. I Rå er stikvejen til fra nr. 95..113 til 137..151.

 

De vejarealer som henhører under grundejerforeningen er vænger i:

RE, KRO og RÅDV, og RÅ samt 1. stikvej i RÅ(vejen, der går forbi legepladsen ved regnvandsbassin) samt RÅ115..135.

 

Renholdelse af kantsten m.v. påhviler grundejerne. Så husk at feje og fjerne ukrudt fra kantsten(”Skidtsedler” - se særskilt punkt i vor beretning).

 

Der må ikke ændres/brydes op af vore kantsten – brosten og asfalt f.eks.

Du skal kontakte bestyrelse, såfremt du har spørgsmål til din kantsten/brosten/asfalt.

 

RE's stamvej, som er kommunal, henstod også i 2017 med enormt højt ukrudt i kantsten. Bestyrelsen rettede henvendelse til Odense Kommune, som kunne meddele, at man ville  foretage ukrudtsbrænding med efterfølgende fjernelse og fejning hvilket også skete.

 

På de kommunale fortove i vort område har Odense Kommune udført vintertjeneste – dette er ikke sket tidligere. Visse steder har traktor/maskine sprunget grunde over.

Det har sin forklaring, idet der er vedtaget ny regler i vejloven.

Det betyder bl.a., at har man udkørsel til offentlig vej, skal grundejer selv  renholde fortovsareal -øvrige fortovsarealer påhviler Odense Kommune.

 

Vængearealernes parkeringsdel.

I tidligere beretninger har bestyrelsen omtalt, at der fremadrettet ville opstå behov for renovering af visse vængers flisearealer – dette var også en del af kontingentstigningen til Vej- og Kloakfonden.

Bestyrelsen gennemser til stadighed vængernes tilstand. Som tidligere nævnt er det bestyrelsens vurdering, at der ikke er akut behov for masserenovering.

Bestyrelsen er dog opmærksom på, at der er dog nogle vænger, hvor fliserne ikke ligger helt optimalt – her bliver der tale om omlægning eller helt nye fliser(100 % renovering).

Det vil - alt andet lige – kunne betale sig at udskifte alle fliser i vænger frem for at lægge om.

Det er naturligvis en konkret vurdering, som skal foretages.

Dette vil blive vurderet i året løb - vi har dog for øje, at fliserne ikke holder i evighed.

Alt afhængig af forholdene skal vi regne med en udgiftstørrelse på op mod 500.000 kr. set over en årrække.

 

Vængearealernes grønne del.

De grønne øer vedligeholdes af Norskov (vor vedligeholder af hele vort område). Dette sker efter udbudsmateriale.

Der er forskel på niveauet af de grønne øer, - der er Bøgepur, Potentilla og græs.

Bestyrelsen vil i kommende år drøfte eventuel renoveringer idet visse grønne øers græs er mangelfuldt, mangler gødning eller der skal tys til ny græssåning.

Etablering af Bøgepur frem for nyt græs har også været inde i bestyrelsens overvejelser, men det vil økonomisk være en større udfordring m.v.

I RE blev alle vore snebær beskåret/klippet, således at de kunne give fri oversigt for færdslen.

 

7. Tinglyst retningsplan og skellinier samt forpligtigelser m.v.

Som man jo sikkert ved, er der en tinglyst retningsplan for vort område.

Denne omhandler bl.a. byggelinier, erhverv, varebiler og hegn m.v.

Tiden er på nogen områder tilsyneladende løbet fra retningsplanen i forskellige sammenhænge bl.a. de tidligere nævnte forhold.

Odense Kommune godkender nu sager eller dispenserer fra retningsplanen.

 

Bestyrelsen vil atter igen appellere til, at grundejerne finder ud af via retningsplan, matrikelkort og andet, hvad der er gældende for netop deres grund.

Som det er nævnt på flere generalforsamlinger, er det en god ide i forbindelse med renovering af haven m.v. at finde ud af, hvor ens skel placeret.

Ved genplantning af hæk skal dette ske mindst  30-40 cm inde på egen grund.

Såfremt man inddrager areal udenfor ens skel f.eks. mod vejareal skal man ikke forvente at få retableret i tilfælde af ledningsarbejder eller kanstensarbejder.

 

Som nævnt i vort sidste blad vil bestyrelse give en reminder til de grundejere, som bl.a. ikke renholder jf. ordensreglement, ikke beskærer/friholder for udhængende beplantning, fortov m.v. (”Skidtsedler” - nærmere herom i særskilt punkt i vor beretning).

 

Vore vedtægter og ordensregler er det bestyrelsens agt at få revideret her i 2018. Oprindelig skulle en revidering og forslag til vedtagelse på vor generalforsamlingen i 2018 være sket, men andre presserende opgaver .m.v. fik større prioritet.

 

8. Belysning.

Bestyrelsen bekendt har der kun været udfald et par gange. EnergiFyn har været hurtig ude.

 

9. Hjemmeside/internet.

Januar 2018 gik grundejerforeningen nye hjemmeside www\\Lundegaardsparken i luften.

Der mangler dog et sidste gennemsyn for tekst og rettelse af lapsusser.

Hjemmesiden giver et indblik med billeder i - hvem er bestyrelsen – områdets karakter: Legepladser, stier, grønne områder og vængebeplantning – hvad består området af i form af oversigtskort.

Ligeledes er indlagt vedtægter og retningsplan, årets beretning/regnskab/budget samt vedtagelser på generalforsamlingen.

Omdelte blade bliver også lagt på vor hjemmeside.

Man skal/bør oplyse til ejendomsmægler om vor hjemmeside, såfremt man agter at fraflytte området. Ejendomsmægler kan således få de relevante oplysninger.

Man kan kontakte bestyrelsen på jaca@kalnet.dk.

 

PÅ generalforsamlingen i 2017 blev vedtaget, at bestyrelsen/grundejerforening skulle indhente e-mail adresser hos grundejere med henblik på fremadrettet at kunne sende informationer og indkaldelser. Bestyrelsen har siden 2017 anmodet om tilbagemelding fra grundejere, men har indtil nu kun modtages ca. 200 adresser, så på nuværende tidspunkt ser det ikke lyst ud for information m.v. ad e-mail vej.

 

Bestyrelsen hører gerne reaktioner på og forslag til vor nye hjemmeside.

 

10. Bladet.

Vort ”Lundegårdsblad” som udsendes i årets løb – 3 gange i 2017 - indeholdende information af forskellig karakter om hvad der foregår i vort område(herunder også billeder).

Vi prøver efter bedste evne at gøre bladet så attraktivt som muligt og håber og forventer da også, at grundejerne læser bladet - ”man er forpligtiget”.

Bestyrelsen vil fortsat have som mål at udsende bladet 4 gange årligt - uanset annoncegrundlaget eller hjemmeside på Internettet.

Der skal lyde en tak til vore annoncører – vi håber naturligvis, at grundejerne støtter disse.

 

11. ”Skidtsedler”.

Bestyrelsen valgte at genindføre ”Skidtsedler” i 2016 idet en del grundejere af forskellige årsager ikke levede op til deres renholdelsespligt – uvidenhed på pligten, sygdom, ferie eller lignende.

Bestyrelsen foretog i 2016 besigtigelse af området over 2 gange - maj og september og med uddeling af 60 skidtsedler.

Her i 2017 har bestyrelsen besigtiget vort område i september/oktober og som noget positivt, blev der kun givet 8 skidtsedler, hvilket bestyrelsen betragter som en positiv ting.

 

12  Andet.

Bestyrelsen har observeret, at grundejere har opsat i skilte i området med ”Pas på legende børn” og ”Nabohjælp”. Ideen er ganske god men for god ordens skyld skal der rettes henvendelse til bestyrelsen forinden opsætning.

Man kunne også forestille sig skilte opsat i alle vænger, hvad er holdningen  i generalforsamlingen?

 

13. Visioner.

I bestyrelsen har vi også drøftet visioner for foreningen. Vi kan her nævne følgende forhold:

- fortsat udtynding af vore træer med efterfølgende genplantning/renovering

- løbende renovering/udskiftning af legeredskaber

- der bør/skal altid være egenkapital på 100.000 kr. i Primær drift.

- der bør/skal altid være egenkapital på 300.000 kr. i Vej- og Kloakfonden.

- indsættelse af diverse oplysninger på vor hjemmeside.

- oprensning af rendestenbrønde kontinuerligt.

- at få grundejere til at vise hensyn overfor andre – hegn, træer, støj og lignende.

 

14. Afslutning.

Dette var bestyrelsens beretning for året 2017, og som bestyrelsen har valgt at medtage i denne. Bestyrelsen har forsøgt at styre vore grundejerforeningsforhold efter bedste evne og ud fra den økonomi, som generalforsamlingen har stillet til rådighed.

Nogen finder måske, at bestyrelsen skulle have prioriteret anderledes, men vi har søgt at tilgodese foreningens og dermed grundejernes interesser bedst mulig indenfor de givne rammer.

Vi håber naturligvis alligevel, at grundejerne har været tilfredse med bestyrelsens indsats - skulle dette ikke være tilfældet, er vi da lydhør overfor anden mening.

 

De kommende år vil også kræve en stor arbejdsindsats fra bestyrelsens side, da vort område på forskellige områder virker lidt nedslidt. Det skal vi have vurderet og taget stilling til og  hvordan de forskellige forhold kan blive løst herunder også økonomisk.

Hvordan vil vi have vort område til at fremstå?

Med disse ord vil bestyrelsen overlade beretningen til debat m.v.

 

P.b.v.

Lars Willemar K.

 

Beslutninger m.v. på generalforsamlingen:

Pkt. 1.  : Dirigent Carsten Andersen, RÅDV

Pkt. 2.  : Bestyrelsens beretning godkendt.

Pkt. 3.  : Regnskabet godkendt.

Pkt. 4.  : 3 indkomne forslag. Udsendt med indkaldelse til generalforsamling. Sættes i værk.

Pkt. 5.  : Norskov, Have og Anlæg fortsætter som vedligeholder af området.

Pkt. 6.  : Budget for 2018 blev vedtaget.

               Kontingent 2018 er derfor i alt 1.600 kr. - hvoraf de 600 kr. er til Vej- og Kloakfonden

               Andelsboligforeningen Slukefter er ikke omfattet af Vej- og Kloakfond.

Pkt. 7.  : Genvalg af formand – Lars Willemar, RÅ 56.

Pkt. 8.  : Genvalg af bestyrelsesmedlem – Thomas Søndergaard Larsen, RÅ 62.

Pkt. 9.  : Genvalg af bestyrelsessuppleant – Tom Andersen, RE 28.

Pkt. 10.: Valg af revisor Steen Knudsen, KRO 60.

Pkt. 11.: Valg af revisorsuppleant Claus Nørlev Jensen RÅ 4.

 

VEJ- og KLOAKFOND.

Oversigt over forventede udgifter og tidsplan 2018-2027, som danner baggrund for kontingent/indskud i fonden. Fondens formue pr.31.12.2017 er 928.000 kr.

 

Oversigten vil blive revideret/opdateret hvert år.

Beløb i 1.000 kr.

År

Asfalt ny belægning

Div. Rep

P-areal, fliser

Riste, oprensning

Ialt

2018

300

50

50

50

450

2019

-

30

50

-

80

2020

-

30

50

-

80

2021

-

30

50

50

130

2022

1.250

30

50

-

1.330

2023

-

30

50

-

80

2024

500

30

50

50

630

2025

-

30

50

-

80

2026

-

30

50

-

80

2027

-

30

50

50

130

IALT

2.050

320

500

200

3.070