Beretning og vedtagelser

GRUNDEJERFORENINGEN
 LUNDEGÅRDSPARKEN
 Den 26. marts 2024.
 Ordinær generalforsamling den 20. marts 2024– kl. 19.00 i Fælleshuset.
 Beretning og vedtagelser
 Der fremmødte 26 grundejere, heraf 5 bestyrelsesmedlemmer.
 Formanden bød velkommen til foreningens generalforsamling. 2024.
 Det er jubilæumsår- 50 år- den 4. marts 1974 blev der afholdt stiftende generalforsamling på Frederik den
 VI’s Kro.
 Der er udsendt dagsorden. Til dirigent foreslås Carsten Andersen, Rådv. 30.
 Formanden fremlagde bestyrelsens beretning:
 1. Indledning.
 Ved konstituering af bestyrelsen fik denne følgende sammensætning:
 Næstformand Carl Kristian Jensen
 Sekretær Hardy Olsen
 Redaktør Carsten Andersen
 Kasser og formand- henholdsvis Jens Møller Sørensen og Lars Willemar- vælges direkte på en
 generalforsamling.
 Bestyrelsens beretning omhandler forskellige forhold, der har fundet sted i 2023.
 2. Grønne områder og stier.
 Grønne områder.
 Anlægsgartnerfirmaet Green Team har vedligeholdt vort område, som sker efter vort licitationsmateriale.
 Året igennem har der været en fornuftig vedligeholdelsesstandard af vore områder, græs og beplantning m.v.
 Mangler, som der har været, er blevet løst, så Green Team gør tingene godt og fornuftigt.
 I vore grønne områder er det hovedsagelig Bøge- og Egetræer, som findes.
 Egetræerne er blevet anbefalet at bibeholde, da kronerne på disse træer er mere åbne for lys end f.eks.
 Bøg.
 Dette betyder dog ikke, at alle andre træer end Eg fældes. Bestyrelsen er opmærksom på, at visse træer har
 nået en anseelig højde.
 Bestyrelsen kan ikke umiddelbart imødekomme alle ønsker om træfældning ud for den enkelte grundejer.
 Fra bestyrelsens side, er vi nødt til at prioritere ud fra de vurderinger, som foreligger.
 Det er således, at grundejerforeningen benytter sig af professionelle folk til vurdering af vor beplantning og
 dette lægger bestyrelsen sig normalt i baghjulet af.
 Der er udvist træer- mærket med rødt- som på sigt skal fældes. Det er ikke farlige træer- sygdom m.v.- der
 gør, at træer skal fældes her og nu.
 Vi har fået udtyndet/fældet samt fjernet underbeplantning ved grønt område- legeplads bag RÅ 78. her
 bliver der i 2024 sået græs.
 Grundejerforeningens beplantning i grønne områder/beplantningsbælter mod grundejernes hække sørger
 foreningen for beskæring eller fræsning/friholdelse på 1-1,5 m bredde således, at grundejerne har god
 mulighed for at kunne klippe hæk.
Ved Kronhjortløkkens daginstitution havde vi en sag med Odense Kommune om daginstitutionens
 randbeplantning mod asfaltstien, som kommunen iflg. grundejerforeningen- jfr. tinglyst retningsplan- skal
 vedligeholde (rød Snebær og træer).
 Kommunen henviser til Hegnsloven, at det er fælleshegn, hvilket grundejerforeningen er uenig i.
 Vor hyrede advokat har desværre heller ikke kunnet rokke Odense Kommune.
 Bestyrelsen har derfor besluttet selv at fjerne Snebærbuskene i ca. 1-1,30 m i bredden og derefter så græs i
 rabatten. Dette vil finde sted i 2024.
 Stier.
 Stierne i vort område er dels flisebelagt og dels stenbelagt.
 På vore stistrækninger med småsten har bestyrelsen fokus på, hvor der er behov for renovering, dvs.
 udlægning af flere sten.
 Oprindeligt var det meningen, at projektet skulle være gennemført i 2023, men flere forhold har spillet ind,
 således at det har måttet udskydes til 2024. Hvor- den daværende prioritering af vor økonomi har spillet ind,-grundejeres mangelfulde vedligeholdelse af stiareal ud for deres grund,-Vores Elnet anmeldte nedlægning af elkabler i nogle af vore stiarealer- til og fra transformerstationer, der
 står i vort område.
 Stiarealer er blevet sprøjtet for ukrudt i de forgangne år. Vi forsøger at sprøjte færrest mulige gange- af
 hensyn til miljøet.Fra 2024 er det forbudt at sprøjte.
 Vi må dog desværre stadigvæk konstatere, at en del grundejere- næsten for mange mange-”glemmer” at
 overholde deres renholdelsespligt- jfr. vore ordensregler for området. Det er simpelthen for dårligt.
 På den asfalterede skolesti gennem vort område har brøndene ikke alle steder kunne tage vandet/afvande,
 og der har visse steder været søer ved brøndene.
 Som i resten af landet har vi også været ramt af meget store regnmængder og nogle gange på kort tid, så
 der er en naturlig årsag til “vore søer”, som vor afvandingsbrønde ikke kan kapere- søerne forsvinder efter
 nogen tid.
 Den asfalterede skolesti skal på sigt renoveres, da overfladen flere steder er krakeleret. Udgiften hertil
 finansieres af Vej- og Kloakfond.
 På en sti strækning mellem RÅ 28-30 til vort grønne område har der været meget vand- strækningen har
 været under opsyn.
 Efter forlydende er det grundvandet, som står højt.
 Der tilføres 5-15 cm materiale og sten på stien her i 2024.
 Vore affaldskurve benyttes flittigt– godt for det. Vi har opsat yderligere beholdere i området.
 Bestyrelsen har valgt ikke at nedtage affaldsspandene i en periode– (som tidligere) omkring jul til og med
 nytår.
 Vore dyre opsatte affaldsbeholdere til hunde høm-hømmer benyttes i stort omfang– desværre er der nogle
 hundeejere, som bare smider deres poser ved siden af beholderne, såfremt beholdere er fyldt
 Bestyrelsen gennemfører en normal opfyldning af poser, for at se udviklingen på området. Det er en
 bekostelig affære for foreningen, men bestyrelsen følger udviklingen.
 3. Legepladser.
 Vore legepladser bliver brugt flittigt og på alle tider af året– det er rigtig dejligt at se og konstatere, at så
 mange bruger legepladserne.
 Der er også kommet mange nye børnefamilier til området, som nyder gavn af legeredskaber.
 På legepladser vil i 2024 blive lagt siddeklodser(fra fældede træer i vort område).
 Vore legepladser er tidligere blevet sikkerhedsvurderet og mangler m.v. blev rettet(2022).
 I kommende år 2024 vil der på ny blive foretaget sikkerhedsvurdering.
På den nedlagte legeplads (bag RE 151-157)er det påtænkt, at arealet med det gamle faldunderlag fjernes
 og der etableres et biodynamisk blomsterbed- vil indgå i prioriteringen af vor økonomi.
 4. Vintertjeneste.
 Vi har i det forgangne år haft mild vinter, hvilket også giver sig udslag i et lille forbrug(19.400 kr.) og dermed
 mindreforbrug ca. 20.000 kr.på regnskabet..
 Entreprenøren rykker selv ud og foretager vintertjenesten, hvilket kan ske dels om aftenen og dels om
 morgenen.
 Det er selvfølgelig målet, at vore områder er ordnet således, at der er fremkommelighed for gående og
 cyklende.
 Green Team har været hurtigt i området, så alt andet lige har bestyrelsen været tilfredse med forløbet– vi
 har dog øje for forbruget/mængden af salt samt udkald.
 5. Regnskab.
 Vort regnskab er opdelt i dels i Grundejerforeningens primære aktiviteter og dels i Vej- og Kloakfond.
 Regnskabet vil blive gennemgået under dagsordenens pkt. 3 af Jens(kasserer), men der skal dog i
 beretningen medtages følgende:
 Der har været i alt 18 ejerskifte i grundejerforeningen i 2023. Vi byder alle nye grundejere velkommen til
 området og håber de vil blive glade for at bo her.
 Alle grundejere (på nær een- dødsbo)har betalt deres kontingent. Det er flot og ros til alle medlemmerne.
 Bliv ved med det.
 I forhold til andre foreninger, som slås med restancer m.v., er vi meget bedre stillet og det afspejler også en
 god holdning blandt alle vore grundejere.
 En opfordring fra kasseren om at alle vil tilmelde deres kontingentopkrævning på PBS. Årsagen er nemlig, at
 det nu koster 25 kr. pr. stk. at fremsende opkrævningen.
 Grundejerforeningen:
 Regnskabet udviste 2023 et overskud på ca. 162.000 kr.
 Udskydelse af projekter- hovedsagelig træplantninger i vænger(RÅ)) og sten på vore stier.
 Den langt største post på regnskabet er grønne områder m.m.
 Bestyrelsen finder, at investeringerne gør, at vort område højnes i standard og kvalitet. Bestyrelsen agter at
 videreføre niveauet de kommende år i takt med at afsatte budgetmidler rækker hertil.
 Bestyrelsen finder, at foreningens egenkapital, som er 306.000 kr., ikke bør være mindre end 100.000 kr.
 Vej- og kloakfonden:
 Regnskabet udviser et overskud på ca. 317.000 kr.
 Bestyrelsen vil opfordre grundejerne til at renholde kantsten/gadearealer noget oftere.
 Vore vejarealers tilstand bliver fulgt løbende bl.a. i forbindelse med bestyrelsens besigtigelse af området.
 Bestyrelsen finder, at egenkapitalen, som er 1.004.000 kr., ikke bør være mindre end 300.000 kr.
 Generelt om foreningens økonomi:
 Bestyrelsen er samlet set tilfreds med regnskabet og egenkapital på 1.309.000 pr. 31/12-2023, vel vidende
 at store udgifter ligger foran os(vejarealer og grønne renoveringer)
 Vi finder, at grundejerforeningen generelt har en sund økonomi.
 6. Vej- og vængearealer samt asfalteret skolesti.
 Vejarealer.
Tilstanden på vore vejarealer bliver fulgt løbende.
 I august 2020 blev der udlagt ny belægning(tæppebelægning) i alle KRO’s vænger.
 Gennemførelsen blev foretaget af NCC.
 Der foretages ikke noget endnu med revnerne, men følges løbende. Der er 5 års garanti.
 Oprensning af alle vore rendestensbrønde i vejarealerne: Der er ingen nødlidende brønde trods de store
 regnmængder, som vi har fået i årets løb
 Vi har sidst fået oprenset brønde i 2019, så oprensning vil komme på tale i 2024- samtidig hermed vil
 brøndene på asfalteret skolesti blive oprenset Flere af disse brønde har afløb til faskiner og kræver derfor en
 anden form for oprensning.
 Nu er det så renovering af RÅ’s vejarealer som er næste store projekt- nok inden for 1-6 år- alt afhængig af
 vejrlig m.m. og selvfølgelig midlerne i Vej- og Kloakfonden.
 I forbindelse med bestyrelsens forårsbesigtigelse af området, vil også indgå vejarealernes tilstand.
 De kommunale veje i vort område er:
 Stamveje: RE, RÅ, KRO og RÅDyrvej
 Stikveje i KRO.
 I RÅ er stikvejen til fra nr. 95..113 til 137..151.
 De vejarealer, som henhører under grundejerforeningen, er vænger i:
 RE, KRO og RÅD, og RÅsamt 1. stikvej i RÅ(vejen, der går forbi legepladsen ved regnvandsbassin) samt
 RÅ 115..135.
 Vængearearealernes parkerings del.
 I KRO og RÅerder fremadrettet behov for renovering af visse vængers flisearealer.
 Bestyrelsen gennemser til stadighed vængernes tilstand. Den umiddelbare vurdering er, at der ikke er akut
 behov for masserenovering, men fliserne holder ikke i evighed.
 Desværre ser vi også parkering på fliseområdet af arbejdsbiler, som “vrider m.v.” på fliserne.
 Parkering af varebiler skal ske på egen grund og ikke 24/7 på parkeringsdelen- jfr. tinglyst retningsplan.
 I RE og RÅDVer blev alle parkeringsarealer i 2021 belagt med Coloc-sten med et godt resultat..
 Parkeringsarealer indgår i Vej- og Kloakfonden.
 Vængearealernes grønne del.
 De grønne øer er vedligeholdt af Green Team (vor vedligeholder af hele vort område). Dette sker i henhold til
 licitationsmateriale.
 I forbindelse med den store asfalt renovering 2020 i KRO’s vænger blev i 2021 og 2022 også gennemført:
alle vænger med græs blev renoveret og fik sået nyt græs.
 Derefter blev der plantet nye træer- Paradistræer med dybrød blomst.
 I RÅ’s 2 græsvænger blev plantning af Paradistræer udskudt til 2023 men desværre så på grund af
 nedlægning af fibernet og problemer med renoveringer efter fibernet udskudt til 2024..
 Der blev i 2022 i græsøernes hjørner lagt større sten, for at imødegå færdsel/kørsel over græs- og kantstens
 hjørnerne. Bestyrelsen har efterfølgende måttet fjerne stenene igen, da de ikke fik den tilsigtede virkning
desværre. Vi ser nu resultatet med kørsel over hjørnerne.
 7. Tinglyst retningsplan og skellinier m.v.
 Som manjo sikkert ved, er der en tinglyst retningsplan for vort område.
 Denne omhandler bl.a. byggelinier, erhverv og varebiler samt hegn m.v.
 Tiden er på nogle områder tilsyneladende løbet fra retningsplanen i forskellige sammenhænge bl.a. i nogle
 af de tidligere nævnte forhold.
 Odense Kommune godkender nu sager eller dispenserer fra retningsplanen.
Bestyrelsen vil atter igen appellere til, at grundejerne finder ud af via retningsplan, matrikelkort og andet,
 hvad der er gældende for netop deres grund.
 Som det er nævnt på flere generalforsamlinger, er det en god ide i forbindelse med renovering af haven at
 genplante hæk m.v. 30-4
 0 cminde på egen grund.
 8. Nytårs Efterladenskaber.
 Desværre glemmer personer dagene efter at de har skudt af at fjerne de afskudte efterladenskaber. Det kan
 ikke have sin rigtighed.!!!.
 For grundejerforeningen betyder det i givet fald en udgift, som evt. kun kan pålægges vort kontingent.
 9. Belysning.
 Der har ikke været udfald i belysningen.Man kan anmelde fejl på Energi Fyns hjemmeside.
 10. Internet.
 Nu hvor vort Lundegårdsblad ikke omdeles mere, bestræber bestyrelsen sig på at lægge vigtige
 informationer, der måtte være til grundejere, ind på foreningens hjemmesiden via den nye "bjælke"'
 INFORMATION.
 Hjemmesiden giver et indblik med billeder i- hvem er bestyrelsen– områdets karakter: Legepladser, stier,
 grønne områder og væng beplantning– hvad består området af i form af oversigtskort.
 Ligeledes er der indlagt vedtægter og retningsplan, årets beretning/regnskab/budget samt vedtagelse på
 generalforsamlingen.
 Dette skal/bør man oplyse til ejendomsmæglere, såfremt man agter at fraflytte området.
 Ejendomsmæglere kan således få de relevante oplysninger fra vor hjemmeside.
 Bestyrelsen hører gerne reaktioner på og forslag til vor hjemmeside.
 11. Fibernet.
 I 2 halvår 2022 påbegyndtes TDC nedlægningen af fibernet i vort område. Entreprenør var Munck.
 I gravetilladelsen fremgik et vilkår, at der skulle graves mindst muligt i vejarealet- grundejerforeningen havde
 oplyst, at KRO havde fået ny asfalt i 2020. Desværre efterkom Entreprenør Munck ikke dette- de gravede
 KUNi vejarealet.
 Grundejerforeningen har haft flere dårlige oplevelser med entreprenør Munck og deres ansvarlige tovholder
 på projektet.
 Vi har haft en god dialog med kommunens daværende vejinspektør, som også havde sine dårlige oplevelser
 med retableringer arealer af de kommunale veje/arealer i Lundegårdsparken.
 I oktober-19/10- havde vi møde med funktionsleder for Park og Vej samt vejinspektør., hvor det aftaltes, at
 Grf. fremsender dokumentation til brug for møde med TDC og Munck- 07/11- 2023 :grf. fremsender til Odense Kommune 11 mail med fotodokumentation- 06/12- 2023 grf. fremsender forespørger til sagen.-INGEN SVAR!- 21/01- 2024 grf. fremsender forespørgsel nr. 2 til sagen.- 22/01- 2024. OK vil fremsende inden for 5 dage DET SKER BARE IKKE!- 05/02- 2024 grf. fremsender forespørgsel nr. 3 til sagen.- 07/02- 2024 OK fremsender svar. De har holdt møde med TDC og Munck den 02/11-2023!!!!!!!!
 Har afgjort sagen uden grf. fotodokumentation.
 Svarer først grf. efter 3 reminder 3 måneder senere.
 Grundejerforeningen sender brev til funktionslederen og vil også til rådmand Søren Windell fremsende klage
 over hans forvaltnings måde at behandle borgerne og grundejerforeningen på.
 12. Korup blomstrer.
 Grundejerforeningen havde lagt billet ind på et projekt på nedlagt legeplads i RE(Biodiversitet) og ved ved
 legepladsen bag RÅ 76. Dagplejerne, som benytter vor legeplads, havde spurgt til et hegn langs flisestien.
 Desværre fik vort RE (Biodiversitet) forslag ikke nok stemmer nok ved den afholdte afstemning.
Hegnsforslaget blev afvist.
 13. Visioner.
 I bestyrelsen har vi også drøftet visioner for foreningen. Vi kan her nævne følgende forhold:- fortsat udtynding af vore træer med efterfølgende genplantning/renovering- løbende renovering/udskiftning af legeredskaber- der skal/bør altid være egenkapital på 100.000 kr. i Primær drift.- der ska/børl altid være egenkapital på 300.000 kr. i Vej- og Kloakfonden.- indsættelse af diverse oplysninger og informationer på foreningens hjemmeside.- oprensning af rendestensbrønde kontinuerligt.- at få grundejere til at vise hensyn over for andre– hegn, træer, støj og lignende.
 13. Afslutning.
 Dette var bestyrelsens beretning for året 2023 og som bestyrelsen har valgt at medtage i denne.
 Bestyrelsen har forsøgt at styre vore forhold i grundejerforeningen efter bedste evne og ud fra den økonomi,
 som er til rådighed.
 Grundejere kunne mene, at bestyrelsen skulle have prioriteret anderledes, men vi har søgt at tilgodese
 foreningens og dermed grundejernes interesser bedst muligt indenfor de givne rammer.
 Vi håber naturligvis alligevel, at grundejerne har været tilfredse med bestyrelsens indsats- skulle dette ikke
 være tilfældet, er vi da lydhøre over for anden mening.
 Der vil også i kommende år skulle være en stor arbejdsindsats fra bestyrelsens side, idet vort område på
 forskellige områder efter mange år virker lidt nedslidt m.v. og der skal ske facelift/forbedringer Det skal vi
 have vurderet og taget stilling til, hvordan de forskellige forhold kan blive løst herunder også økonomisk.
 Derudover skal grundejerforeningens vedtægter og ordensregler revideres- et projekt som vi har skubbet
 foran os.
 Hvordan vil vi have vort område til at fremstå?
 Med disse ord vil bestyrelsen overlade beretningen til debat m.v.
 P.b.v.
 Lars Willemar K.
 Beslutninger m.v. på generalforsamlingen
 Pkt. 1. : Dirigent Carsten Andersen, RÅDV 30.
 Pkt. 2. : Bestyrelsens beretning 2023 blev godkendt.
 Pkt. 3. : Regnskabet 2023 blev godkendt.
 Pkt. 4. : Ingen indkomne forslag.
 Pkt. 5. : Green Team’s fremsendte regulering på vedligeholdelse blev godkendt.
 Pkt. 6. : Budget for 2024 blev vedtaget.
 Kontingent er derfor i alt 2.000 kr.- Primær drift 1.200 kr. og Vej- og Kloakfonden
 800 kr. (sidstnævnte gælder ikke Andelsboligforeningen Slukefter).
 Pkt. 7. : Valg af formand– genvalg af Lars Willemar, RÅ 56.
 Pkt. 8. : Valg af 1 bestyrelsesmedlem- valg Annemarie Hansen, RE 21.
 Pkt. 9. : Valg af 1 bestyrelsessuppleant- genvalg af Tom Andersen, RE 28.
 Pkt. 10.: Valg af 1 revisor- genvalg af Steen Knudsen, KRO 60.
 Pkt. 11.: Valg af revisorsuppleant- genvalg af Claus Nørlev Jensen RÅ 4.
 Pkt. 12.: Eventuelt. Bestyrelsen arbejder på mulighed for en eventuel markering af
 grundejerforeningens 50 års jubilæum.

 

 

GRUNDEJERFORENINGEN                    

LUNDEGÅRDSPARKEN

 

 

 

Ordinær generalforsamling den 21. marts 2018 – kl. 19.30 i Fælleshuset, AB Slukefter.

 

Beretning og vedtagelser.

 

Der fremmødte 25 grundejere heraf 5 bestyrelsesmedlemmer.

 

Til dirigent blev valgt Carsten Andersen, Rådv. 30.

 

Formanden fremlagde bestyrelsens beretning:

 

1. Indledning.

Ved konstituering af bestyrelsen fik denne følgende sammensætning:

Næstformand Carl Kristian Jensen

Sekretær Thomas Søndergård

Redaktør Carsten Andersen

Kasserer og formand - henholdsvis Jens Møller Sørensen og Lars Willemar - vælges direkte på en generalforsamling.

 

Bestyrelsen beretning omhandler forskellige forhold, der har fundet sted i løbet af 2017.

 

2. Grønne områder og stier.

Grønne områder.

Grundejerforeningen gennemførte en offentlig licitation jf. vor vedtægter. Licitationen blev udbudt i henhold til nyt udarbejdet licitationsmateriale.

Det blev Norskov, som var billigst. Året i gennem har vedligeholdelsesstandarden på græs og beplantning m.v. været som forventet. Vi har løbende haft en fin dialog med Norskov.

 

I vore grønne områder er det hovedsagelig egetræerne, som skal være de blivende træer, da kronerne på disse træer er mere åbne for lys end f.eks. bøg.

Dette betyder dog ikke, at alle andre træer end eg skal fældes.

Vi har også måttet konstatere, at mange af vore egetræer og bøgetræer ikke har udviklet sig som forventet, og at der tilsyneladende er lidt sygdom i nogle af disse træer.

Endvidere er mange af vore træer blevet enormt store, hvilket gør, at hvor træerne står tæt på grundejernes bolig, vil det være naturligt, at vi får fældet disse, således at grundejerne ikke føler sig utrygge i forbindelse med kraftigt blæsevejr/storm.

 

Bestyrelsen kan ikke umiddelbart imødekomme alle ønsker om træfældning ud for den enkelte grundejer.

Fra bestyrelsens side, er vi nødt til at prioritere ud fra de vurderinger, som foreligger.

Det er således, at grundejerforeningen benytter sig af professionelle folk til vurdering af vor beplantning og dette lægger bestyrelsen sig normalt i baghjulet af.

Endelig spiller økonomien også ind som en væsentlig faktor, når vi snakker fældning m.v.

 

Der er blevet udvist træer til fældning og den første fældninger og opstamninger skete i 2016 (KRO, legeplads og RÅ ved asfalteret hovedsti).

 

Området/randbeplantningen ved regnvandsbassinet i Rådyrløkken, hvor træerne var blevet voldsomt store og med sygdom, havde en 1. prioritet.

 

Der var ca. 30 træer i dette område, som blev udvist/mærket til fældning – øvrige træer skulle  opstammes.

Grundejerforeningen entrerede med Hede Danmark til opgaven. En kæmpe maskine til fældning og stor flisehugger gjorde, at processen gik hurtigt. Da flisen var en del af entreprisen, kunne grundejere ikke få del i denne.

 

Regnvandsbassinet, som tilhører VandCenterSyd, er udlagt som naturbeskyttelsesområde.

 

Her i årets første kvartal 2018 er foretaget næste etape af fældninger af udviste træer. Det er i området der deler RÅ og KRO.

 

Grundejerforeningens beplantning i grønne områder/beplantningsbælter mod grundejernes hække sørger foreningen for beskæring/friholdelse for grene eventuelt fræsning på 1-1,5 m bredde således, at grundejerne har god mulighed for at kunne klippe hæk.

 

Der er i år blevet opsat et par bænke bl. a. på det store grønne areal(ved børnehaven) og langs skolestien. Typen som er valgt er af kraftig og god kvalitet og stort set vedligeholdelsesfri. Under bænkene er der lagt fliser.

 

Stier.

Stierne i vore områder er dels er flisebelagt og dels stenbelagt.

 

Grundejerforeningen gennemfører løbende renoveringer på vore stistrækninger.

Da der i 2016 blev udlagt nye sten - ca. 120 tons - på samtlige stier i vort område, har der i 2017 ikke været yderligere behov i den henseende.

 

Stiarealer er blevet sprøjtet ad flere omgange for ukrudt i det  år. Selvom vedligeholdelsespligten jf. ordensregler for vort området påhviler den enkelte grundejer mod stiareal, har grundejerforeningen gennemført sprøjtning.

 

Generelt set så er de fleste grundejere OK til at renholde, der kan være årsag til at grundejere ikke lige har optimal renholdelse(sygdom, ferie eller lignende).

I 2017 har bestyrelsen i lighed med 2016 benyttet os af ”skidtsedler”. Nærmere herom i særskilt punkt i vor beretning.

 

Flere grundejere skal tænke på tilbageskæring af hække/beplantning mod stiareal. Efterhånden bliver hække bredere og bredere, hvis der ikke tilbageskæres med jævne mellemrum.

 

Vore affaldsspande  benyttes flittigt – godt for det.

I lighed med tidligere år valgte vi dog at nedtage affaldsspandene i en periode – fra primo december til normalt medio januar.

Som mange sikkert har bemærket er der efterfølgende blevet opsat/udskiftet nye galvaniserede affaldsspande. Da disse affaldsspande er af kraftig kvalitet, vil de ikke blive nedtaget jul /nytår.

Vor entreprenør Norskov har foretaget tømninger som forventet.

Den nye type standere med hundeposer fungerer også fint, men bestyrelsen følger udviklingen i brug af poser.

 

3. Legepladser.

Alle vore legepladser bliver brugt flittigt og på alle tider af året – det er rigtig dejligt at se og konstatere, at så mange bruger legepladserne.

Legepladserne er i en fornuftig standard, der har kun været en mindre udgift og vi har været forskånet for hærværk. På sigt vil der naturligvis komme store renovering/udskiftningsudgifter.

Der er også kommet mange nye børnefamilier til området, som nyder gavn af legepladserne.

Bestyrelsen hører gerne, såfremt man har ønsker/forslag om tiltag på legepladserne.

Ønsker vil blive vurderet og økonomisat og vil indgå i grundejerforeningens samlede økonomi.

Legepladsen ved regnvandsbassin i Rådyrløkken er en af dem, som kunne trænge til et løft.

Grundejere har også givet ønsker herom. Bestyrelsen ønsker gerne, at grundejerne giver bud på ønsker om udformening, således at det kan indgå i grundejerforeningen økonomi.

 

4. Vintertjeneste.

Vi har i det forgangne år haft en mild vinter – ingen decideret snestorme - men der har dog været en del udkald ifm. glatfører (barfrost), og det har betydet at regnskabet udviser et mindreforbrug. Generelt set har vintertjenesten været udført OK af Norskov.

 

Entreprenøren rykker selv ud og foretager vintertjenesten, hvilket kan ske dels om aftenen og dels om morgenen.

Det er selvfølgelig målet, at vore områder er ordnet således, at der er fremkommelighed for gående og cyklende.

 

5. Regnskab.

Vort regnskab er jo opdelt i dels i Grundejerforeningens primære aktiviteter og dels i Vej- og Kloakfond.

 

Regnskabet vil blive gennemgået under dagsordenens pkt. 3 af Jens(kasseren), men der skal dog i beretningen medtages følgende:

Som det fremgår af regnskabet, har grundejerforeningen på indtægtssiden haft et tab på 1.500 kr., som skyldes 2 tvangsaktioner.

I forhold til andre foreninger, som slås med restancer m.v., er vi meget bedre stillet og det afspejler også en god holdning blandt alle vore grundejere.

Vi håber, at alle grundejere vil forsætte i samme spor her i 2018.

 

Grundejerforeningen:

Regnskabet udviser et overskud på ca. 1.000 kr.

Vi havde en stor udgift til fældningsprojektet ved regnvandsbassin i Rådyrløkken på ca. 30.000 kr. Vi fik udarbejdet en ny hjemmeside, som beløb sig til ca. 15.000 kr. Hjemmesiden er nu til at kunne give informationer til grundejerne.

 

På ”Vedligeholdelse af grønne områder”(som er langt den største post på regnskabet) er  der et overskridelse på ca. 21.00.000 kr. som bl.a. dels skyldes træfældninger.

På legepladser er et mindreforbrug på ca. 15.000 kr.

Bestyrelsen finder, at de foretagende investeringerne gør, at vort område højnes i standard og kvalitet. Bestyrelsen agter at videreføre niveauet de kommende år i takt med, at afsatte budgetmidler rækker/bevilges hertil.

 

Egenkapitalen udgør ca. 140.000 kr.

Bestyrelsen finder, at foreningens egenkapital ikke bør være mindre end 100.000 kr.

 

Vej- og Kloakfonden:

Regnskabet udviser et overskud på ca. 250.000 kr. Der var en mindre udgift på ca. 1.500 kr. Bestyrelsen opfordrer grundejerne til fortsat at renholde på gadearealer ud for egen grund.

 

Vore vejarealers tilstand bliver fulgt løbende bl.a. i forbindelse med bestyrelsens besigtigelser af området.

Egenkapitalen udgør ca. 928.000 kr.

Bestyrelsen finder, at egenkapitalen ikke bør være mindre end 300.000 kr.

 

På generalforsamlingen i 2016 blev vedtaget kontingentstigning til imødegåelse af vore fremtidige udgifter. På grund af bl.a. milde vintre m.v. er der sket forskydning i forventede renoveringer i forhold til den oprindelige tidsplan

 

Generelt om foreningens økonomi:

Bestyrelsen er samlet set tilfreds med regnskabet og egenkapital på 1.068.000 kr. vel vidende, at store udgifter ligger foran os(vejarealer og grønne renoveringer)

Vi finder, at grundejerforeningen har en sund økonomi.

 

6. Vej- og vængearealer samt asfalteret skolesti.

Vejarealer.

Vore vejarealer er tidligere blevet gennemgået af NCC og de har i sin tid givet status og forslag til tidsplan for renovering af vort område.

Den sidst foretagne renovering af vore vejarealer i KRO og RÅ skete tilbage i 1991.

Vore vejarealers tilstand er ikke i foruroligende stand(en revneforsegling blev gennemført i 2013).

Indenfor 1-10 år og etapevis vurderes det, at der skal ny belægning overalt, renovering af parkeringsarealer

Bidrag til Kloak- og Vejfonden blev på generalforsamlingen i 2016 vedtaget hævet til 600 kr.

 

Vore vejarealers tilstand bliver fulgt løbende. I forbindelse med bestyrelsens forårs- og efterårs besigtigelse af området tilses også vejarealer.

 

Grundejerforeningen vil også i år få besigtiget vore vejarealer af NCC, som vil give status på vore vænger for renovering. I forhold til oprindelig tidsplan er der sket forskydning, da der ikke har været et aktuelt behov for renoveringer som oprindelig forudsat.

 

På skolestien ved 90 graders sving har rødder fra nærliggende træ ødelagt asfalten. Træet bliver fældet, rødder fjernes, kantsten sættes om og ny asfalt  på arealet.

 

De kommunale veje i vort område er:

Stamveje: RE, RÅ, KRO og RÅDyrvej

Stikveje i KRO. I Rå er stikvejen til fra nr. 95..113 til 137..151.

 

De vejarealer som henhører under grundejerforeningen er vænger i:

RE, KRO og RÅDV, og RÅ samt 1. stikvej i RÅ(vejen, der går forbi legepladsen ved regnvandsbassin) samt RÅ115..135.

 

Renholdelse af kantsten m.v. påhviler grundejerne. Så husk at feje og fjerne ukrudt fra kantsten(”Skidtsedler” - se særskilt punkt i vor beretning).

 

Der må ikke ændres/brydes op af vore kantsten – brosten og asfalt f.eks.

Du skal kontakte bestyrelse, såfremt du har spørgsmål til din kantsten/brosten/asfalt.

 

RE's stamvej, som er kommunal, henstod også i 2017 med enormt højt ukrudt i kantsten. Bestyrelsen rettede henvendelse til Odense Kommune, som kunne meddele, at man ville  foretage ukrudtsbrænding med efterfølgende fjernelse og fejning hvilket også skete.

 

På de kommunale fortove i vort område har Odense Kommune udført vintertjeneste – dette er ikke sket tidligere. Visse steder har traktor/maskine sprunget grunde over.

Det har sin forklaring, idet der er vedtaget ny regler i vejloven.

Det betyder bl.a., at har man udkørsel til offentlig vej, skal grundejer selv  renholde fortovsareal -øvrige fortovsarealer påhviler Odense Kommune.

 

Vængearealernes parkeringsdel.

I tidligere beretninger har bestyrelsen omtalt, at der fremadrettet ville opstå behov for renovering af visse vængers flisearealer – dette var også en del af kontingentstigningen til Vej- og Kloakfonden.

Bestyrelsen gennemser til stadighed vængernes tilstand. Som tidligere nævnt er det bestyrelsens vurdering, at der ikke er akut behov for masserenovering.

Bestyrelsen er dog opmærksom på, at der er dog nogle vænger, hvor fliserne ikke ligger helt optimalt – her bliver der tale om omlægning eller helt nye fliser(100 % renovering).

Det vil - alt andet lige – kunne betale sig at udskifte alle fliser i vænger frem for at lægge om.

Det er naturligvis en konkret vurdering, som skal foretages.

Dette vil blive vurderet i året løb - vi har dog for øje, at fliserne ikke holder i evighed.

Alt afhængig af forholdene skal vi regne med en udgiftstørrelse på op mod 500.000 kr. set over en årrække.

 

Vængearealernes grønne del.

De grønne øer vedligeholdes af Norskov (vor vedligeholder af hele vort område). Dette sker efter udbudsmateriale.

Der er forskel på niveauet af de grønne øer, - der er Bøgepur, Potentilla og græs.

Bestyrelsen vil i kommende år drøfte eventuel renoveringer idet visse grønne øers græs er mangelfuldt, mangler gødning eller der skal tys til ny græssåning.

Etablering af Bøgepur frem for nyt græs har også været inde i bestyrelsens overvejelser, men det vil økonomisk være en større udfordring m.v.

I RE blev alle vore snebær beskåret/klippet, således at de kunne give fri oversigt for færdslen.

 

7. Tinglyst retningsplan og skellinier samt forpligtigelser m.v.

Som man jo sikkert ved, er der en tinglyst retningsplan for vort område.

Denne omhandler bl.a. byggelinier, erhverv, varebiler og hegn m.v.

Tiden er på nogen områder tilsyneladende løbet fra retningsplanen i forskellige sammenhænge bl.a. de tidligere nævnte forhold.

Odense Kommune godkender nu sager eller dispenserer fra retningsplanen.

 

Bestyrelsen vil atter igen appellere til, at grundejerne finder ud af via retningsplan, matrikelkort og andet, hvad der er gældende for netop deres grund.

Som det er nævnt på flere generalforsamlinger, er det en god ide i forbindelse med renovering af haven m.v. at finde ud af, hvor ens skel placeret.

Ved genplantning af hæk skal dette ske mindst  30-40 cm inde på egen grund.

Såfremt man inddrager areal udenfor ens skel f.eks. mod vejareal skal man ikke forvente at få retableret i tilfælde af ledningsarbejder eller kanstensarbejder.

 

Som nævnt i vort sidste blad vil bestyrelse give en reminder til de grundejere, som bl.a. ikke renholder jf. ordensreglement, ikke beskærer/friholder for udhængende beplantning, fortov m.v. (”Skidtsedler” - nærmere herom i særskilt punkt i vor beretning).

 

Vore vedtægter og ordensregler er det bestyrelsens agt at få revideret her i 2018. Oprindelig skulle en revidering og forslag til vedtagelse på vor generalforsamlingen i 2018 være sket, men andre presserende opgaver .m.v. fik større prioritet.

 

8. Belysning.

Bestyrelsen bekendt har der kun været udfald et par gange. EnergiFyn har været hurtig ude.

 

9. Hjemmeside/internet.

Januar 2018 gik grundejerforeningen nye hjemmeside www\\Lundegaardsparken i luften.

Der mangler dog et sidste gennemsyn for tekst og rettelse af lapsusser.

Hjemmesiden giver et indblik med billeder i - hvem er bestyrelsen – områdets karakter: Legepladser, stier, grønne områder og vængebeplantning – hvad består området af i form af oversigtskort.

Ligeledes er indlagt vedtægter og retningsplan, årets beretning/regnskab/budget samt vedtagelser på generalforsamlingen.

Omdelte blade bliver også lagt på vor hjemmeside.

Man skal/bør oplyse til ejendomsmægler om vor hjemmeside, såfremt man agter at fraflytte området. Ejendomsmægler kan således få de relevante oplysninger.

Man kan kontakte bestyrelsen på jaca@kalnet.dk.

 

PÅ generalforsamlingen i 2017 blev vedtaget, at bestyrelsen/grundejerforening skulle indhente e-mail adresser hos grundejere med henblik på fremadrettet at kunne sende informationer og indkaldelser. Bestyrelsen har siden 2017 anmodet om tilbagemelding fra grundejere, men har indtil nu kun modtages ca. 200 adresser, så på nuværende tidspunkt ser det ikke lyst ud for information m.v. ad e-mail vej.

 

Bestyrelsen hører gerne reaktioner på og forslag til vor nye hjemmeside.

 

10. Bladet.

Vort ”Lundegårdsblad” som udsendes i årets løb – 3 gange i 2017 - indeholdende information af forskellig karakter om hvad der foregår i vort område(herunder også billeder).

Vi prøver efter bedste evne at gøre bladet så attraktivt som muligt og håber og forventer da også, at grundejerne læser bladet - ”man er forpligtiget”.

Bestyrelsen vil fortsat have som mål at udsende bladet 4 gange årligt - uanset annoncegrundlaget eller hjemmeside på Internettet.

Der skal lyde en tak til vore annoncører – vi håber naturligvis, at grundejerne støtter disse.

 

11. ”Skidtsedler”.

Bestyrelsen valgte at genindføre ”Skidtsedler” i 2016 idet en del grundejere af forskellige årsager ikke levede op til deres renholdelsespligt – uvidenhed på pligten, sygdom, ferie eller lignende.

Bestyrelsen foretog i 2016 besigtigelse af området over 2 gange - maj og september og med uddeling af 60 skidtsedler.

Her i 2017 har bestyrelsen besigtiget vort område i september/oktober og som noget positivt, blev der kun givet 8 skidtsedler, hvilket bestyrelsen betragter som en positiv ting.

 

12  Andet.

Bestyrelsen har observeret, at grundejere har opsat i skilte i området med ”Pas på legende børn” og ”Nabohjælp”. Ideen er ganske god men for god ordens skyld skal der rettes henvendelse til bestyrelsen forinden opsætning.

Man kunne også forestille sig skilte opsat i alle vænger, hvad er holdningen  i generalforsamlingen?

 

13. Visioner.

I bestyrelsen har vi også drøftet visioner for foreningen. Vi kan her nævne følgende forhold:

- fortsat udtynding af vore træer med efterfølgende genplantning/renovering

- løbende renovering/udskiftning af legeredskaber

- der bør/skal altid være egenkapital på 100.000 kr. i Primær drift.

- der bør/skal altid være egenkapital på 300.000 kr. i Vej- og Kloakfonden.

- indsættelse af diverse oplysninger på vor hjemmeside.

- oprensning af rendestenbrønde kontinuerligt.

- at få grundejere til at vise hensyn overfor andre – hegn, træer, støj og lignende.

 

14. Afslutning.

Dette var bestyrelsens beretning for året 2017, og som bestyrelsen har valgt at medtage i denne. Bestyrelsen har forsøgt at styre vore grundejerforeningsforhold efter bedste evne og ud fra den økonomi, som generalforsamlingen har stillet til rådighed.

Nogen finder måske, at bestyrelsen skulle have prioriteret anderledes, men vi har søgt at tilgodese foreningens og dermed grundejernes interesser bedst mulig indenfor de givne rammer.

Vi håber naturligvis alligevel, at grundejerne har været tilfredse med bestyrelsens indsats - skulle dette ikke være tilfældet, er vi da lydhør overfor anden mening.

 

De kommende år vil også kræve en stor arbejdsindsats fra bestyrelsens side, da vort område på forskellige områder virker lidt nedslidt. Det skal vi have vurderet og taget stilling til og  hvordan de forskellige forhold kan blive løst herunder også økonomisk.

Hvordan vil vi have vort område til at fremstå?

Med disse ord vil bestyrelsen overlade beretningen til debat m.v.

 

P.b.v.

Lars Willemar K.

 

Beslutninger m.v. på generalforsamlingen:

Pkt. 1.  : Dirigent Carsten Andersen, RÅDV

Pkt. 2.  : Bestyrelsens beretning godkendt.

Pkt. 3.  : Regnskabet godkendt.

Pkt. 4.  : 3 indkomne forslag. Udsendt med indkaldelse til generalforsamling. Sættes i værk.

Pkt. 5.  : Norskov, Have og Anlæg fortsætter som vedligeholder af området.

Pkt. 6.  : Budget for 2018 blev vedtaget.

               Kontingent 2018 er derfor i alt 1.600 kr. - hvoraf de 600 kr. er til Vej- og Kloakfonden

               Andelsboligforeningen Slukefter er ikke omfattet af Vej- og Kloakfond.

Pkt. 7.  : Genvalg af formand – Lars Willemar, RÅ 56.

Pkt. 8.  : Genvalg af bestyrelsesmedlem – Thomas Søndergaard Larsen, RÅ 62.

Pkt. 9.  : Genvalg af bestyrelsessuppleant – Tom Andersen, RE 28.

Pkt. 10.: Valg af revisor Steen Knudsen, KRO 60.

Pkt. 11.: Valg af revisorsuppleant Claus Nørlev Jensen RÅ 4.

 

VEJ- og KLOAKFOND.

Oversigt over forventede udgifter og tidsplan 2018-2027, som danner baggrund for kontingent/indskud i fonden. Fondens formue pr.31.12.2017 er 928.000 kr.

 

Oversigten vil blive revideret/opdateret hvert år.

Beløb i 1.000 kr.

År

Asfalt ny belægning

Div. Rep

P-areal, fliser

Riste, oprensning

Ialt

2018

300

50

50

50

450

2019

-

30

50

-

80

2020

-

30

50

-

80

2021

-

30

50

50

130

2022

1.250

30

50

-

1.330

2023

-

30

50

-

80

2024

500

30

50

50

630

2025

-

30

50

-

80

2026

-

30

50

-

80

2027

-

30

50

50

130

IALT

2.050

320

500

200

3.070